Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

syltsocker?

  • Carinasmat 29 juli 2010

    Kan någon förklara vad syltsocker är? Jag kokade marmelad enligt ett recept där det ingår. Hade inte något syltsocker så jag använde strösocker...marmeladen är fortfarande en soppa. Kan någon komma med tips eller är det bara att kasta allt?

  • Dintan 29 juli 2010

    Jag förstår att du har en soppa....

    Du har väl bara kokat den några minuter, eller?

    Syltsocker är inte utbytbart mot strösocker.

    Se nedanstående länk.

    http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=90&ProductPage=1&ProductID=77&GroupID=7

  • Carinasmat 29 juli 2010

    Tack för informationen.(Y)

    Något tips vad jag kan göra? ...Kan jag rädda min marmelad tror du eller?

  • Dintan 29 juli 2010

    Nu vet jag inte vad du har kokat marmelad på men jag skulle koka upp det igen och koka tills det börjar tjockna. Om du har gjort den på något sött så kan det behövas någon syra, tex citron.

    Sök recept här på matklubben så kommer du nog att hitta något som passar.

    Lycka till!

  • AnneNi 29 juli 2010

    Jag har aldrig gjort det, men har för mig att man kan koka om marmeladen och tillsätta pektin för att den ska tjockna. Någon annan här vet säkert mer exakt...
    Lycka till!

  • sikaal 29 juli 2010

    Skrivet av AnneNi den 29 jul 2010

    Jag har aldrig gjort det, men har för mig att man kan koka om marmeladen och tillsätta pektin för att den ska tjockna. Någon annan här vet säkert mer exakt...
    Lycka till!


    Jag håller med, det enklaste är säkert att koka om med pektin eller Röd melatin. Läs på påsen vilket som passar bäst.
    Lycka till!

  • Carinasmat 29 juli 2010

    Tack för era svar (Y). Nu ska jag åka till affären o köpa pektin och koka om det hela, köper nog syltsocker att ha hemma också. {fingers-crossed}

  • redd 29 juli 2010

    Skrivet av Carinasmat den 29 jul 2010

    Tack för era svar (Y). Nu ska jag åka till affären o köpa pektin och koka om det hela, köper nog syltsocker att ha hemma också. {fingers-crossed}


    Själv föredrar jag pektin, tar ingen plats i skåpet att ha ett par påsar + att priset blir mycket lägre.

    Syltsocker ser jag mest som en lösning för 08:or som köper 1liter färska bär i butiken att göra sylt på.

    Fast det är klart, skulle jag göra apelsinmarmelad skulle jag nog ta till syltsocker.

  • Dintan 29 juli 2010

    Skrivet av redd den 29 jul 2010

    Skrivet av Carinasmat den 29 jul 2010

    Syltsocker ser jag mest som en lösning för 08:or som köper 1liter färska bär i butiken att göra sylt på.

    Fast det är klart, skulle jag göra apelsinmarmelad skulle jag nog ta till syltsocker.

    Ops! Jag använder alltid syltsocker och är 08:a. Dock använder jag egenodlad frukt ;)

  • Josses 29 juli 2010

    Skrivet av susanneedgren den 29 jul 2010

    Skrivet av redd den 29 jul 2010

    Skrivet av Carinasmat den 29 jul 2010

    Syltsocker ser jag mest som en lösning för 08:or som köper 1liter färska bär i butiken att göra sylt på.

    Fast det är klart, skulle jag göra apelsinmarmelad skulle jag nog ta till syltsocker.

    Ops! Jag använder alltid syltsocker och är 08:a. Dock använder jag egenodlad frukt ;)

    Jag är norrlänning och jag har använt syltsocker i flera år för jag tycker min sylt blir så lös och rinnande med vanligt socker. {curl-lip}Bekvämt och bra, går fort att koka sylten:) Använder egenhändigt plockade bär.

  • sikaal 29 juli 2010

    Skrivet av Josses den 29 jul 2010

    Skrivet av susanneedgren den 29 jul 2010

    Skrivet av redd den 29 jul 2010

    Skrivet av Carinasmat den 29 jul 2010

    Syltsocker ser jag mest som en lösning för 08:or som köper 1liter färska bär i butiken att göra sylt på.

    Fast det är klart, skulle jag göra apelsinmarmelad skulle jag nog ta till syltsocker.

    Ops! Jag använder alltid syltsocker och är 08:a. Dock använder jag egenodlad frukt ;)

    Jag är norrlänning och jag har använt syltsocker i flera år för jag tycker min sylt blir så lös och rinnande med vanligt socker. {curl-lip}Bekvämt och bra, går fort att koka sylten:) Använder egenhändigt plockade bär.

    Jag är ingen 08 heller, jag är 0304. Syltsocker är bra till småslattar, det är kul att kunna ta var på små mängder bär också, men det blir onödigt dyrt om man kokar stora mängder.

  • Dintan 1 augusti 2010

    Skrivet av Carinasmat den 29 jul 2010

    Kan någon förklara vad syltsocker är? Jag kokade marmelad enligt ett recept där det ingår. Hade inte något syltsocker så jag använde strösocker...marmeladen är fortfarande en soppa. Kan någon komma med tips eller är det bara att kasta allt?


    Hur gick det med marmeladen?

    Är nyfiken på hur du lyckades.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.