Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårta/bakelse med gelé runtom?

  • Nettan75 26 juli 2011

    Tjenixen

    Har en fundering om att göra en fin tårta som jag såg på ett fik nånstans. Men undrar lite hur sjutton man ska få till gelen som var runt hela tårtan, även på sidorna. Nån som har en aning om hur man stryker upp en sådan? Gjutgelé och härdare får jag enkelt tag på, det är ju det där hur man faktiskt får gelén att sitta på sidorna jag undrar över..

  • Bumbis 27 juli 2011

    Utan att veta så tror jag att man häller ut gelén på en plåt, ganska tunnt, och låter den stelna där. Sedan skär man längder som man trycker på bakelsens kant där det oftast är något kladdigt att fästa på ex grädde.

  • Ellee 10 november 2011

    kan vara så att det var en moussetårta/bakelse??
    för då kan man ta när den är fryst (enklast) sätta den på ett galler blanda gjutgele och syra sen häller det över hela och drar över allt med palett så det kommer åt överallt //Konditorn

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.