Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårttips någon???

  • vitchokladkaka 28 september 2009

    Jag har en massa vänner som fyller år nu framöver och jag tänkte att jag skulla baka tårtor till dem flesta av dem(L)

    Så nu ber jag alla er som läser detta inlägget att bidra med alla era favoriter. Bottnar, fyllningar, fluff, vad som helst!

    Jag går bageri/konditori linjen på gymnasiet så jag är väldigt intresserad, mina favoriter på fyllning är hallon oc choklad tillsammans men som sagt, skriv ALLT(L)

    Hoppas på många inlägg:)

  • maria_wijk 28 september 2009

    Har du tillgång till Sju sorters kakor finns en sockerkaka som heter Mosskaka, den brukar jag använda som tårtbotten, jag delar den så den blir i tre delar. Fyllningen brukar variera efter humör men en kombination som brukar vara populär är....mosad banan blandad med grädde på ett lager, krossad ananas på ett lager, sen ovanpå grädde som garneras med mandarinklyftor (såna på konserv i sockerlag) och riven choklad.

    En annan variant är med marängbottnar man köper färdiga, emellan marängerna läggs grädde som blandas med dajmkulor, ovanpå grädde tillsammans med skivade bananer.

  • emmhe 22 oktober 2009

    Gjorde en tårta med vanliga tårtbottnar och vit chokladmousse och passionsmousse som fyllning. Den blev väldigt uppskattad av födelsebarnet. En annan god tårta jag har gjort var tårtbotten med choklad smak med kokosmousse och blåbärsmousse som fyllning.

  • LEDIVO 22 oktober 2009

    Här kommer recept på Marsipan, som är mycket godare än köpt för den är inte så söt.
    Den kan du använda för t e x prinsesstårta
    Marsipan
    och sedan ett tårtrecept
    Tårta á la Ann-Britt

  • Lazybird 30 oktober 2009

    Hej:)
    om du inte har så mycket tid så kan du göra bakelser, vanligt rulltårte recept finns i "7 sorters kakor" och så är det bara att garnera med grädde och frukt, eller godis, vad man vill helt enkelt:D

  • frucaos 30 oktober 2009

    Med sockerkaksbotten tycker jag att det blir friskt och gott med två lager fyllning - nedersta marsankräm och översta mosade jordgubbar. Får safta sig över natten innan jag garnerar med grädde och valfri frukt.

    Annars är det rätt gott med rice krispies-tårta. Finns recept här på MK.

    Eller en god cheese cake!! Det skulle jag ha uppskattat i alla fall.

  • gittan-9 30 oktober 2009

    Tänkte jag skulle ge dig ett annat alternativ till tårta. Gör en rulltårta. Fyll ex.vis rullen med hallonsylt.Skär en bit ca. 4-5 cm. Ställ den på kant . Skär marsipan i remsor, och lägg runt rullbiten. Fyll toppen med vispad grädde. Så har du gjort en jättegod änka, som garanterat blir billigare än att köpa på cafe´. Sommartid sätter man en färsk halv jordgubbe på grädden. Lycka till. (Y) hälsar Gittan

  • Annisolen 1 november 2009

    Mangotårta
    Cheesecake är alltid lika populärt. Den här enkel att göra, du kan också använda mogen mango, mango får man ersätta med aprikos eller persika.
    Det här Behövs:
    10 bitar

    Botten:
    150 g Digestive kex
    50 g smör

    Fyllning:
    3 ägg
    1 dl socker
    1 burk (400g) mango i sirap
    1 citron
    15 g gelatinpulver
    2 dl vispgrädde

    Gör så här:

    Smält smör och låt det svalna lite. Mixa eller krossa kex. Rör ner matfettet i kexsmulorna. Bred ut det i en rund form med löstagbar kant (klä på botten på formen med smörpapper), ca 24 cm i diameter.
    Vispa ägg och socker till ett hårt skum. Mixa avrunnen mango, blanda med pressad citronsaft.
    Lägg gelatin i rikligt med kallt 1 dl vatten i ca 5 minuter. Smält det i en kastrull eller försiktigt i mikron, låt svalna och blanda med äggskum. Vispa grädde till hårt skum, rör i till äggskummet. Häll smeten i formen och låt stelna i kylskåp, minst tre timmar eller över natten.

  • farmormor 1 november 2009

    Här kommer det ett par lätta recept på väldigt goda tårtor. Lenas mandeltårta kommer från lilljeppe som jag bara måste rekommendera.
    Bountytårta
    Lenas mandeltårta

  • vitchokladkaka 1 november 2009

    tack för alla fina tips, jag går bageri/konditori linjen på gymnasiet så det blir nog till att prova några av dessa men kanske i en annan variant (H)

  • tantor1 1 november 2009

    vad sägs om dajmglasstårta utan dajm! sonens favorit och serverad på varje födelsedag sedan 7 år ( han fyller 20 nu )
    recept: 4 äggvitor vispas med 1 tsk citronjuice och 2 dl socker går bra med muscovado ljust
    2 rundlar på bakplåtspapper ca 24 cm 150 grader ugn ca 1 timme stäng av ugnen och låt stå kvar några timmar.
    vill man kan man använda färdiga marängbottnar.
    3 dl vispgrädde vispas
    3 äggvitor vispas till hårt skum
    3 ägg gulor vispas med 3 tsk florsocker & 1 tsk vaniljsocker
    blanda äggsmet och grädde
    ( hacka 4 stora dajm och ha i ) utesluts i vår tårta
    vänd ner vitorna
    lägg botten i form med löstagbar kant fyll ut ordentligt
    häll massan i formen och låt stå i frysen minst 7 timmar
    vid servering ta upp ur formen och garnera med massor av frukt och bär efter säsong
    strö eventuellt över hackad dajm.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.