Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Thailändska bananpannkakor

  • 6 maj 2002

    Är nyss hemkommen från Thailand och åt så goda tunna pannkakor där som man lagade till i en wok. Jag åt med banan och kokosfyllning. Nu letar jag efter recept på dessa så jag kan göra sådana själv. Är det någon som kan hjälpa mig?

  • umen 23 november 2007

    :)Jag satt just och letade efter detta recept, när jag läste ditt inlägg. Jag har frågat efter det på tastline.com, men aldrig fått något svar.
    Hoppas att någon kan hjälpa oss. Åker till Thailand över nyår igen. Jag ska se om jag kan fixa receptet där nere.

  • Amika 23 november 2007

    Kan det här vara något? :)

    Ångkokta rispannkakor - thailändska pannkakor
    Det knepiga för oss ovana svenskar är att rispannkakor skall ångkokas, men det kan vara värt besväret!

    För fyra personer behöver du:
    3½ dl rismjöl
    4 msk tapiocamjöl (finns i välsorterade butiker med asiatisk mat)
    4½ dl vatten
    Gör så här:
    Blanda de rismjölet med tapiocamjölet i en bunke. Blanda i hälften av vattnet och vispa till en jämn smet. Vispa i resten av vattnet. Låt gärna smeten stå och dra en stund.

    Förbered ångkokningen: Fyll en stor kastrull (till vilken du kommer att behöva lock!) till hälften med vatten. Spänn en bit bomullstyg över bind fast med ett snöre så det hålls sträckt, lägg ner lite extra möda på att försäkra dig om att tyget kommer att hålla sig spänt. Koka upp vattnet och låt det sjuda.

    Bred på ett tunnt lager av smet på duken och lägg på locket - efter ett par minuter är pannkakan färdig.


    Eller kanske det här?

    Mumsfillibabbakokospannkaka med Bananisirapfyllning

    3 personer, 6 kr/person, 20 min tillagning

    2 ägg
    400 ml kokosmjölk
    2 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    3 dl vispgrädde
    Bananer i sirap
    Florsocker

    Vispa 2 ägg och 200 ml kokosmjölk. Tillsätt 2 dl vetemjöl och 1 dl socker. Rör ner ytterligare 200 ml kokosmjölk. Stek som pannkakor men bara ena sidan. Vispa 3 dl grädde. Lägg vispgrädde och banan i sirap på pannkakorna. Rulla ihop och strö över lite florsocker.

    Hoppas jag kanske kunnat hjälpa er! :)

  • umen 24 november 2007

    Åh. vad det låter gott!
    MEN.............de pannkakor som vi åt i Thailand tillagades i en stor vid wokpanna(?). De breddes ut i pannan till en fyrkant. Man kunde välja om man ville ha banan, choklad etc i dem. Sedan veks de ihop och skårades i rutor. På något ställe var smeten "lite" grönaktig. De såldes "på gatan" . Oerhört goda!!!!

  • Ketronya 12 mars 2008

    Skrivet av Amika den 24 nov 2007

    Mumsfillibabbakokospannkaka med Bananisirapfyllning

    3 personer, 6 kr/person, 20 min tillagning

    2 ägg
    400 ml kokosmjölk
    2 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    3 dl vispgrädde
    Bananer i sirap
    Florsocker

    Vispa 2 ägg och 200 ml kokosmjölk. Tillsätt 2 dl vetemjöl och 1 dl socker. Rör ner ytterligare 200 ml kokosmjölk. Stek som pannkakor men bara ena sidan. Vispa 3 dl grädde. Lägg vispgrädde och banan i sirap på pannkakorna. Rulla ihop och strö över lite florsocker.

    Hoppas jag kanske kunnat hjälpa er! :)



    Bananer i sirap, är det nåt man köper i affären eller slänger man ihop det själv?

  • vanillalover 12 mars 2008

    Hejsan!
    Här kommer mitt recept (finns i receptbanken här)
    Vet inte om det är just dessa du är ute efter, men lycka till & smaklig spis!
    /Marie

    Kinesiska pannkakor (som i Thailand)
    För 16st personer.

    Som van Thailandsresenär kan jag inte sluta att ÄLSKA dessa!
    I Thailand använder de ju kondenserad mjölk i dom och det e inte fel...


    Ingredienser
    2 dl vetemjöl
    3/4 dl nästan kokande vatten
    4 msk olja
    socker efter tycke & smak



    Gör så här
    Blanda vetemjöl och vatten till en ganska fast deg. Tillsätt mer vatten eller mjöl om det behövs.
    Låt degen vila en timme.
    Rulla sedan ut den till en 32 cm lång rulle som skärs i 32 bitar.
    Platta ut varje degbit till en rund kaka, ca 5 cm i diameter. Fördela 1 tsk olja på 16 kakor och lägg de återstående 16 kakorna ovanpå dessa.
    Kavla eller tryck (i Thailand "slår" man ut dom mot en rostfri bänk) ut dubbelkakorna tills de blir ca 12-15 cm i diameter.
    Stek pannkakorna på låg värme i en stekpanna/wok, smord med olja i ca 1 1/2 minut på varje sida.
    Fyll dem med vad ni vill. Min favórit är banan & kondenserad mjölk (sött & klibbigt)

  • vanillalover 12 mars 2008

    Hej igen!
    Vore kul om du blev medlem nu när du "fått ditt recept"! :)
    /Marie, igen...

  • evaldo 12 mars 2008

    Thai Banan Pannkakor


    Typ av dokument: Recept
    Av: thaichef
    Receptet kommer från:
    Vill du också skapa egna matsidor? Gör det.

    Medlemsexpert i:
    Thai Mat

    Medlemsexpert i:
    Thai Mat


    Läs mer om Chris som expert

    80 ml vete mjöl
    2 msk ris mjöl
    80 ml socker
    60 ml kokosnöt, torkad
    240 ml kokosnöt mjölk
    1 ägg, lätt vispat
    smör (för pannkaks laggen)

    4 stora bananer, mogna
    60 gr smör
    80 ml brunt socker, mjukt
    80 ml lime juice

    1 msk torkad kokosnöt, flingor, rostad
    lime skal, I fina trådar

    1 Sikta ihop mjölen. Tillsätt socker och kokosnöt flingorna, rör ihop. Blana kokosnöt mjälk med ägget. Vispa tills du får en slät smet.

    2 Hetta upp en pannkaks lagg och smält lite smör i. Häll ca 60 ml av smeten och grädda tills undersidan är gyllene.

    3 Vänd pannkakan och grädda andra sedan. Lägg på en tallrik med en köks handuk over. Grädda resten av smeten. Håll pannkakorna varma undertiden du lagar till bananerna. (Eller låt någon annan gör det medans du gör pannkakorna).

    4 Smält smöret i en stekpanna. Skär bananerna på diagonalen i tjocka skivor. Se till att smöret lägger sig på alla sidor. Stek på mellanvärme tills bananerna är mjuka och gyllene. Sikta i det bruna sockret och stek tills sockret smält. Häll på lime juicen.

    5 Lägg bananerna på pannkakorna och slå lite sås over. Strö lite rostade kokosnöt flingor och lime skal över och njut

    Tips:
    Pannkakorna är ganska sköra så det kan vara lättare att låta dom glida över på ett fat och sedan invertera tilbaks i pannan.

  • vanillalover 13 mars 2008

    Hej igen!
    Vet inte om mitt recept var det "rätta" men efter många resor till Thailand vet jag att det ska vara en deg som går att banka eller slå till större plättar. Alltså ingen rinnig smet du häller ner i pannan/woken.
    Någon som har fler förslag?
    /Marie

  • pian 4 september 2008

    hej du måste mena roti? smeten är mkt flexibel och väldigt tunn. ska fråga en vän till mig i thailand om hon kan recpetet återkommer.

  • pian 4 september 2008

    Roti, Thai-Style

    2 cups wheat flour
    1 egg
    1/4 teaspoon salt
    1/4 cup ice cold water
    1 tablespoon melted butter
    sugar for sprinkling
    sweetened condensed milk for drizzling
    oil for frying

    1. Sift the flour into a hill on a clean surface. Make a well in the middle and add in egg, melted butter, ice water and salt. Use your hand to incorporate the mixture into a dough. Knead until the dough is soft and form into balls about the size of a duck's egg. Roll lightly in oil and let rest for three hours.

    2. When you are ready to make the roti, roll each ball of dough as thin as it will go, forming a flat disk. Make a pile as you go.

    3. Warm frying pan at high heat. Add in oil. Place in the roti, flatten with heavy plate if it puffs up. Fry until light golden brown on both sides. Remove the roti from the pan, sprinkle with a little sugar and drizzle with the sweetened condensed milk.

    var de jag hittade som fanns på nätet. får se imron vad min vän från thailad säger.

    ett tips är att ha banan i och sedan ha ckoklad sås över :)
    min och killens absolut favorit

  • pian 4 september 2008

    hehe blir många grejer nu men lägger upp ett recept på svenska på mina recept..

  • jimboz 16 september 2009

    Hittade denna lite äldre tråd medans jag sökte efter samma sak idag och tänkte bjuda på receptet
    Så här kommer det

    Thailändska pannkakor, Roti

    Ett recept på thailändska gatupannkakor
    För fyra personer behöver du:

    * 2,5 dl vetemjöl (rismjöl)
    * 1 stort ägg
    * 1/4 tsk salt
    * 0,5 dl iskallt vatten
    * 1 msk smält smör
    * Olja att steka

    Gör så här:

    Blanda mjöl, salt, smör och ägg - späd med vatten och arbeta samman till en deg. Låt degen vila lite. Dela i bitar och kavla eller tryck ut till tunna pannkakor.

    Stek de tunna pannkakorna i olja, fyll med banan och chokladsås och vik samman till fyrkantiga paket.

  • UllaC 17 september 2009

    Hej!
    Har ett recept i min kokbok på pannkakor med banan.
    Pannkaka från Thailand

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.