Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad bakade du senast?

  • lliilllina 7 januari 2011

    Vad bakade du senast? Var det ett nytt recept du prova, eller körde du på en gammal klassiker? Blev det lyckat? :)

  • tantor1 8 januari 2011

    jag fick en kitchen aid i julkapp av mannen och sonen och var bara tvungen att baka en sockerkaka men men resultatet blev som vanligt lite dödbakad och platt vet inte vad jag gör fel resultatet blir aldrig bra jag följer receptet till 100% men lyckas ändå inte några bra tips någon?

  • irrevirre 8 januari 2011

    Denna bakade jag senast. Försvinnande god!
    Drömrulltårta

    Tantor1, vet inte varför det misslyckas men du vispar väl inte för mycket när bakpulvret är tillsatt?

  • The_mama97mia 8 januari 2011

    http://www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/vad_bakade_du_foer_gott_senast__2860.html

  • Luotte 8 januari 2011

    Senast blev det kanelbullar. Gott och enkelt! Gammalt beprövat recept.

  • Cassiopeya 8 januari 2011

    Skrivet av tantor1 den 8 jan 2011

    jag fick en kitchen aid i julkapp av mannen och sonen och var bara tvungen att baka en sockerkaka men men resultatet blev som vanligt lite dödbakad och platt vet inte vad jag gör fel resultatet blir aldrig bra jag följer receptet till 100% men lyckas ändå inte några bra tips någon?


    Vispa inte ägg och socker för länge, max 2 min.

    Öppna inte ugnsluckan förrens halva baktiden gått minst.

    Lycka till!

  • boz1965 8 januari 2011

    Bakade både sirapslimpor och tigerkaka idag.

  • boz1965 8 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 8 jan 2011

    ...Vispa inte ägg och socker för länge, max 2 min...


    Precis. Problemet är att många recept för mjuka kakor är skrivna för "handjagare", dvs vanlig visp eller handvevad visp. De recepten kan ange allt mellan 10 och 20 minuters visptid.

    I matberedare eller assistent är det fullt tillräckligt med ett par minuter.

    Man ska också tänka på att mjöl och bakpulver bara ska "vändas ner" försiktigt allra sist med hjälp av en slev eller en slickepott för att bevara fluffet. Absolut ingen vispning här inte, då går det åt pipsvängen med kakan. :)

    ---------------
    Edit: Mindre rättning

  • farmoringer 8 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 8 jan 2011

    http://www.matklubben.se/matprat/dessert-_godis_och_baktips__21/vad_bakade_du_foer_gott_senast__2860.html


    Antar att du menar att det redan finns en tråd om det här...{laugh}

  • busan37 8 januari 2011

    Jag har bakat detta idag, bakar alltid mitt bröd själv :)
    Gluten och laktosfritt formbröd

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.