Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad gör jag för fel???

  • ajse 6 januari 2010

    Bakade idag till min födelsedag en marängtårta ( pinocciotårta)
    Vispade upp en jätefin och glansig maräng och i ugnen så blev marängen jättefin...men såfort jag öppnade ugnsluckan för att ta ut kakan så skönk marängen ihop och belv mjuk istället för seg o krispig. Vad gör jag för fel??
    Snälla hjälp jag tycker verkligen om denna tårtan:(

  • redd 6 januari 2010

    Maräng skall ju inte "bakas i ugnen" utan det handlar ju om att torka är den inte riktigt torr sjunker den ihop..

    90grader (absolut inte över 100) ett par timmar så löser det sig, det största problemet med att ha marängen i ugnen för länge är att det blir ett tunt lager smält socker ytterst som blir lite kladdigt när man tar i det med fingrarna men det borde ju inte vara ett problem i en tårta.

  • jimboz 6 januari 2010

    Jag hittade receptet under olika namn så om du gjort på rätt sätt så bör du lyckas..
    http://www.hemmetsjournal.se/Mat/recept/?RecipeID=2762

    Läcker Pinocciotårta

    Vinbärsmaräng

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.