Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad ska jag göra med all mynta?

  • Kladdkakan95 31 augusti 2010

    I somras gjorde jag ett lan med jordgubbar, smulgubbar, ärter och färska kryddor. Bland annat myntan, som har växt med en väldig fart! Nu innan det blir kallt och myntan vissnar bort, vill jag ta tillvara på den! Vad kan jag göra? Har tagit in en del på tetorkning, men finns det något mer man kan göra med den, förutom till dricka och dekoration?
    Om ni har nåt tips får ni gärna skriva det här! Skulle gärna vilja ha tips på ganska enkla, och mer godis/bakverk och efterrättiga recept. Så dela gärna med er!:D

  • Lunchdax 31 augusti 2010

    Sök här på matklubben så fort du upp väldigt mycket intressanta recept med mynta. Jag har fått för mig att mynta mest används till kött såsom lamm, biff mm. Men jag såg att det fanns en hel del efterrätter såsom "Frusen yoghurtcake med mynta", olika glassar, sallader och kakor.

    Att ha mynta i hemlagad saft är lite klassiskt också. Jag är själv inte så förtjust i just mynta eftersom det smakar lite mint-aktigt, men jag vet andra som tycker mycket om exempelvis äppeldricka med mynta och andra drycker o safter.

    Hoppas du hittar nåt!

  • solvik207 31 augusti 2010

    Hej
    Jag brukar frysa in lite mynta. Passa dig så att inte myntan tar över i landet.

  • Ulrika91 31 augusti 2010

    Har jag mynta hemma, lagar jag detta!!
    Tandoorikyckling med bulgur

  • Mistys 31 augusti 2010

    Ja passa så det inte tar över hela landet. Har en tendens att göra det enligt min måg! Jag satte själv mynta i somras och jisses vad den spritt sig. Jag brukar ta kvistar och lägga i vattenkaraffen till middagen. Blir fräsch smak på vattnet då. Det är ju så mycket så man kan ju få lyxa lite. Sen fryser jag in i en påse till vintern. Men vill gärna också ha tips på vad man kan ha den till!

  • The_mama97mia 31 augusti 2010

    mmm-mojito...
    jag vill ha mynta till min mojito. tror det funkar att frysa?
    Jag har haft problem här i sommar att hitta färsk fin mynta i affärerna.
    Ska nog sätta det själv nästa år.

  • piabach 1 september 2010

    kanske du kan torka myntan? :)

  • boz1965 1 september 2010

    Skrivet av mama97mia den 1 sep 2010

    mmm-mojito...
    jag vill ha mynta till min mojito. tror det funkar att frysa?
    Jag har haft problem här i sommar att hitta färsk fin mynta i affärerna.
    Ska nog sätta det själv nästa år.


    Ett litet varningsord bara. Den sprider sig som ogräs om man inte håller efter den minutiöst. Jag vet det av egen erfarenhet.. :)

    Jag lät ändå inte min mynta blomma och sätta frö, men den sprider sig med rötterna också. Sätt den i kruka eller blomlåda och plocka alla blomknoppar du ser så ska det nog fixa sig.

  • martina63 1 september 2010

    Plocka din mynta i stora buketter, häng dem i ett snöre på köksväggen och låt dem torka. Både bra att ha senare och dekorativt! När de är helt torra kan du smula ner dem i en glasburk och förvara bland dina kryddor.
    Torkad mynta är jätte gott i Mezze sås, blanda med valfri naturell yoghurt och servera som kall sås. Passar till stekt/grillat fläskkött, grillspett. Bulgur/couscous sallader mm. Även gott till tacos faktiskt. Frysa går också men blir som alla frysta örter, sladdriga när de tinats.

    Visst sprider sig myntan, men är en vacker trädgårdsväxt som älskas av fjärilar, bin och humlor!
    :)

  • Kladdkakan95 2 september 2010

    Skrivet av solvik207 den 31 aug 2010

    Hej
    Jag brukar frysa in lite mynta. Passa dig så att inte myntan tar över i landet.


    Det rådet skulle jag haft för längesen, för nu har jag mynta och citronmeliss i halva landet (:
    Men jag gillar ju kryddor, så det gör inte så mkt!

  • vitchokladkaka 2 september 2010

    jag hade ett recpet på en jättegod lime/mynta panacotta med jordgubbar men har tappat bort receptet, men det borde ju kunna gå att söka på nånstan, rekommenderas iaf starkt, det var SJUKT god ;)

  • lolrei 27 juni 2014

    Om man ska odla pepparmynta (kanske gäller all mynta) sätt den i en kruka utan hål i botten, den sprider sig om det alldeles så litet hål.
    {bashful}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.