Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vaniljessans

  • knyppeltanten 26 mars 2010

    Hejsan
    Jag använde Dr Oetker vaniljessans i ett recept där det stod 2 tsk vaniljessans (ett recept från USA) och kakan smakar inte alls gott, någon konstig smak men inte är det vaniljsmak.
    Sen läste jag på nätet att man kunde använda lika mycket vanilj som det stod essans i recept men det har jag inte provat än.
    Finns det olika vaniljessanser eller vad gjorde jag för fel?

  • margitkallgren 26 mars 2010

    Vet inte vad du gjorde för fel . Men min uppfattning är att man skall använda Dr Oetkers
    vaniljsocker med äkta vanilj om man inte vill ha besvär med vaniljstång. Dessutom är den dyr
    Har nyligen besökt en Choklateria och lyssnat till en intressant föreläsning om både choklad
    och vaniljsocker. Vi åhörare rös när vi fick veta hur sk vaniljsocker tillveras.
    Gissa av vad. Kobajs!!! Korna har ätit ett speciellt träslag och sen har man kommit på att det liknar
    vaniljsmak och utvunnit denna ur avföringen.Äckligt eller hur.
    Angående choklad kan jag återkomma senare.
    Margit

  • knyppeltanten 26 mars 2010

    Jag vet att de gör vanilj av rötgran och i Den hemlige kocken står det om vanilj gjord på kobajs och inget av det är ju särskilt läckert precis. Men det är väl vad man får när man köper glass utepå.
    Jag ska titta efter vaniljsockret från dr Oetker och hoppas att det är godare än essansen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.