Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför gula ärter?

  • Queenie 26 januari 2008

    I ett recept står det så här, och det är fryst smördeg man använder sig av:

    "Stick små hål i degbotten med en gaffel, lägg ett bakplåtspapper över degbotten och fyll upp med linser eller gula ärter. Baka i ugnen 15 minuter och låt sedan bottnen svalna. Ta bort ärterna."

    Jag undrar bara, varför ärterna? Vad har de för funktion och vad händer om man inte lägger dit ärter för att sedan ta bort dem, har det något med formen på pajen att göra?

    tacksam för svar

  • irrevirre 26 januari 2008

    Ja precis, det skall hindra pajbotten att höja sig. Speciellt smördeg vill höja sig.
    Fast jag tycker personligen att det inte fungerar så där överväldigande bra...

  • Queenie 26 januari 2008

    Tack för svaret. Men då kan man kanske strunta i gula ärter, eller går det lika bra med gröna? lol

  • imse 26 januari 2008

    Man kan ju picka botten också. Senast jag gjorde en liknande pajbotten använde jag tom kikärter. Det går bra med gröna om du så vill. Ta vad som finns hemma.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.