Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vart finner man rosenvatten?

  • Ldang 21 maj 2008

    jag såg en god glass recept häromdagen som innehöll rosenvatten. men vart kan man köpa det? är det någon som vet?

  • The_mama97mia 21 maj 2008

    Hej, jag har sett Rosenvatten på COOP, i typ invandrad mat hyllan...

  • nettans 23 maj 2008

    Såg det på Ica häromdagen....

  • tilda 27 maj 2008

    Har sett det på Willys.

  • Smulpajen 27 maj 2008

    Vad smakar det? Någon som vet?

  • monac 27 maj 2008

    orient/asiat butiker.
    Det smakar typ som tvål:D dosera varsamt.
    Kan användas som ansiktsvatten oxå ,vilket jag föredrar.

  • Smulpajen 27 maj 2008

    Tvålsmak...hmm låter inte som något jag skulle vilja ha i varken mat eller bak.

  • monac 27 maj 2008

    det var en mild överdrift:) att det smakar tvål!
    men smaken är väl "parfymig" i mitt tycke.

  • Lange 27 maj 2008

    Luktar tant med negativ klang så jag har aldrig vågat smaka på eländet. Har en väninna som är tokig i det men å andra sidan dränker hon annars allt i olivolja.......:p

  • frucaos 27 maj 2008

    Här tror jag det är apoteket som gäller -men jag tror att det är rätt lätt att tillverka eget om så skulle vara. Förutsatt att man har tillgång till rosor då!
    Rosmarin smakar också tvål om man överdoserar, och det är ju jättegott i lagom mängd, så det är säkert likadant med rosvatten. Lycka till!

  • monac 27 maj 2008

    Skrivet av frucaos den 27 maj 2008

    Här tror jag det är apoteket som gäller -men jag tror att det är rätt lätt att tillverka eget om så skulle vara. Förutsatt att man har tillgång till rosor då!
    Rosmarin smakar också tvål om man överdoserar, och det är ju jättegott i lagom mängd, så det är säkert likadant med rosvatten. Lycka till!


    Hur menar du då...göra eget????
    //Monac.

  • bejofr 27 maj 2008

    jag har hittat det på ö&b. Har också ett recept på glass som ska ha det med men har inte vågat testa det själv :)

  • Kocken1971 28 maj 2008

    Jag köpte det på Överskottsbolaget, men då jag tyckte att det smakade parfym, oavsett mängd, hällde jag det istället i en liten burk, och har nu satt det på toan.
    Det doftar väldigt godt.
    Har även köpt det som saft, men då fick man tillsätta extra sockervatten för att dölja tvålsmaken.
    VERKAR MEST VARA EN GREJ SOM INVANDRARE ANVÄNDER,UNDRAR BARA TILL VAD.

  • irrevirre 28 maj 2008

    Jag tycker det smakar parfymerat.
    Antar att man bör vara uppväxt med det för att uppskatta den smaken.
    Ha inte för stora förhoppningar på det Ldang;-)

  • bernit 28 maj 2008

    Rosenvatten
    Rosenvatten är romantik på flaska. Det passar lika bra att använda i badvattnet som i maten. Smaksättningen är många tusen år gammal och användes flitigt i Sverige under senmedeltiden och fram till 1700-talet då matlagningen blev stramare och smakerna renare.

    Överdosering är en dödssynd! Smaka dig försiktigt fram. En tesked eller två räcker oftast gott och väl till två personer.

    Blanda med sockerlag och marinera sommarens frukter i blandningen.
    Underbart att droppa i jordgubbssaft eller citrondricka. Några droppar i mandelmassan för semlorna ger en medeltida smaksensation.

    Hämtat från Niklas Mat

    /BÅ :p

  • frucaos 28 maj 2008

    Skrivet av frucaos den 27 maj 2008

    Här tror jag det är apoteket som gäller -men jag tror att det är rätt lätt att tillverka eget om så skulle vara. Förutsatt att man har tillgång till rosor då!
    Rosmarin smakar också tvål om man överdoserar, och det är ju jättegott i lagom mängd, så det är säkert likadant med rosvatten. Lycka till!


    Öh... jag bara antar. Har inget recept eller så. Inbillar mig att man kan blötlägga rosblad...

  • sonjatherese 10 oktober 2013

    jag letar också efter rosenvatten. smakar det bra i t ex cupcake-frosting?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.