Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken blir skillnaden?

  • Peppa 5 oktober 2013

    I vissa recept för mjuka kakor ska man först vispa äggen med sockret. I andra ska man först röra smöret med sockret och därefter tillsätta äggen. Vilken blir skillnaden om man gör på det ena eller andra sättet?

  • svengelsk 5 oktober 2013

    Jag tror att när man bakar kakor med mycket fett t.ex lika delar fett, socker och mjöl, rör man fett och socker, men en vanlig sockerkaka med mindre fett vispar man ägg och socker. En annan metod för kakor med mindre fett är att finfördela fettet i mjölet. Det kallas rubbning in method här i England och används i enklare fruktkakor.

  • DoctorWho 6 oktober 2013

    Jag har läst i en kakbok att kakan blir luftigare när man vispar ägg och socker. När man rör fett och socker blir kakan mer kompakt. Så stod det i boken iaf.

  • Peppa 12 oktober 2013

    Tusen tack för bra svar! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.