Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

130 års kalas!

  • Jilliii 3 september 2010

    Ja , ni läste rätt!
    Min sambos farmor & farfar fyller 70 respektive 60 år nu i mars..
    så de tänkte ha 130 års kalas!

    De tänkte ha kalaset hemma eller i en lokal och jag vill så gärna bidra med massor av gott !!

    Dock gärna kalla saker samt saker som håller sig/ kan frysas in- då jag inte vill stå och göra massor av saker i sita stund... äsch, ni fattar... :)

    Tillbehör?

    även present tips? vad uppskattas av "äldre"?
    Jag vet att det är jag som känner dem- men bara rent "allmänt". kanske dyker upp något som jag inte tänkt på!


    Kramar på er :D

  • Propello 8 september 2010

    Gravad eller rökt lax är ett säkert kort vad det gäller de äldre personerna i min omgivning. Särskilt om man serverar gravlaxen med hovmästarsås. Allt det kan man köpa färdigt.

    När min farfar fyllde 80 beställde min farmor hem varmrökt lax som hon serverade kall, och hade som förrätt kall avokadosoppa(inte min favorit egentligen, men man kan ju ta andra kalla grönsakssoppor, t.ex grön ärtsoppa eller vichyssoise) och brödfrallor från ett bageri. Det enda hon faktiskt lagade till själv var att koka potatisen, blanda sallad och röra såser.

    Kallskuret kött är ett annat förslag.

    Till efterrätt kan man ta något som ska stå i kylen minst några timmar innan, t.ex mousse (som den är eller i tårtfyllning), eller ganache (ganache på riktig vit choklad älskar jag :)) Tårtor kan ju stå i kylen ett bra tag innan servering, endast vissa dekoreringar kan man behöva göra en timme eller två innan.

  • kattgnag 8 september 2010

    "Present-tips" till äldre? Egentligen ingen skillnad mot presenttips till yngre - lika problematiskt. Vad gillar de? Intressen? Kanske bara en enkel blomma för dagen? Det skulle jag gissa uppskattas - eller ngt man kan äta (ja, inte burkarna då... {messed} ); marmeladburk, sillburk inlagda "någonting", ngt annorlunda som du vet de inte köper normalt fast kanske är nyfikna på....? Någon spännande ost? Likör?
    Jag tror på någonting de kan ha nytta av här och nu, iallafall.

  • elleave 8 september 2010

    Håller med om kallskuret, det gillar nog alla. Men sen tror jag kanske äldre föredrar kokt potatis och kanske legym- eller mimosasallad?

    Annars är potatisgratäng jättebra att göra i långpanna och frysa in i förväg :)

    Var på en buffé förra sommaren som va jättegod men inte så märkvärdig eg, det var lite skinka, rostbiff, en jättegod otatissallad och en vanlig sallad med mycket grönsaker. Sen var det oliver och en massa både färsk och konserverad frukt har jag för mig, och ett gott bröd såklart :)

  • 7201 9 september 2010

    Mitt tips blir enkelt (om det är Buffé ni tänker ha (?) )
    Olika pajer...min favorit är Laxpaj....enkel att göra...lätt att bara frysa in,och dessutom
    supergott. Lycka till !!!{eat}{party}

  • Jilliii 11 september 2010

    Skrivet av kattgnag den 8 sep 2010

    "Present-tips" till äldre? Egentligen ingen skillnad mot presenttips till yngre - lika problematiskt. Vad gillar de? Intressen? Kanske bara en enkel blomma för dagen? Det skulle jag gissa uppskattas - eller ngt man kan äta (ja, inte burkarna då... {messed} ); marmeladburk, sillburk inlagda "någonting", ngt annorlunda som du vet de inte köper normalt fast kanske är nyfikna på....? Någon spännande ost? Likör?
    Jag tror på någonting de kan ha nytta av här och nu, iallafall.



    med den "skillnaden" menade jag mer på- vad ger man några som redan har allt??
    de har 130 år tillsammans på att samlat saker..
    en yngre kan man köpa en smörgåsgrill eller en osthyvel eller liknande.

  • svengelsk 11 september 2010

    Presenter som jag har uppskattat på senare år har varit riktigt lyxig choklad, teater eller konsertbiljetter, tidningsprenumeration eller medlemskap i någon intresseorganisation (för min del trädgård). Böcker är förståss alltid välkomna.
    Du har alldeles rätt att prylar har man tillräckligt av.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.