Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Efterrättspanik!!

  • misslindis 20 april 2011

    Imorgon fyller jag 30år och på fredag(Långfredagen) blir det kalas/Öppet hus med ca 34pers...

    Igår testade jag en chokladmintmousse vilket var tur det...visst var den god men det gick bara att äta 2-3 skedar så jag kan inte tänka mig att bjuda på detta...

    Har dock några krav :

    Snabb att göra el tillaga den redan idag(frysa in kanske)
    Helst äta ur glas
    Aldrig använt mig av gelantinblad så jag avstår helst så tätt inpå

    Alla förslag mottages :-D

  • asasto 20 april 2011

    Tiramisu är ju väldigt gott: Går bra att göra i skålar/glas, bör göras dan innan den serveras, ställs i kylen. Tips vanlig sockerkaka utan fett i funkar utmärkt att använda istället för de där speciella kexen man ska använda enl. receptet.

  • misslindis 20 april 2011

    Skrivet av asasto den 20 apr 2011

    Tiramisu är ju väldigt gott: Går bra att göra i skålar/glas, bör göras dan innan den serveras, ställs i kylen. Tips vanlig sockerkaka utan fett i funkar utmärkt att använda istället för de där speciella kexen man ska använda enl. receptet.


    Tack :) ...ska titta på något recept...

  • svensbyn 20 april 2011

    http://www.recept.nu/1.316226/mika_vasteras/efterratter_godis/agg_mejeri/aggtoddy_a_la_mannerheim

    Detta var visst fantastiskt gott säger dom som smakat...Hoppas själv på den hos svärmor i påsk :)

  • Tablewater 20 april 2011

    Ginger Gino
    Varm frukt är väldigt gott. Servera med glass för att få kontrasten varmt och kallt.

    Fler recept ur kategorin Svenskt & nordiskt: Sotare med dillsmör » Biff Strindberg » Stekt gädda » Potatisbullar med grillat bogfläsk och äpple » Isad rabarbersoppa »
    Antal portioner: 1 2 4 6 8 10 12 Ingredienser
    3 3 st bananer
    3 3 st kiwi
    1 1 ask hallon (2 dl)
    1 1 dl råsocker
    2 2 dl kokosflingor
    200 200 g vitchoklad
    2 2 bitar färsk ingefära (6 cm)
    0.5 0.5 liter mjuk vaniljglass


    Tips
    Tips!
    Jag brukar alltid ha ugnsluckan öppen för att jag inte vill att frukten ska koka. Det kan gå ganska snabbt, 1-2 minuter att gratinera frukten. Var på din vakt så att det inte bränns…

    Annons:Annons:Annons:Gör så här
    1. Sätt ugnen på grill (övervärme) 200 grader.

    2. Skiva frukten och varva den i portionsformar eller en stor gratängform.

    3. Blanda samman socker, kokos, fint riven ingefära och hackad vit choklad.

    4. Strö blandningen över frukten och gratinera i mitten av ugnen med luckan öppen till en gyllene färg.

    5. Servera efterrätten varm med en skopa mjuk vaniljglass.

  • Cassiopeya 20 april 2011

    Det kan inte bli bättre än så här! När du smält dumlekolorna i grädden, ställ in den i frysen, så kan du vispa den så fort den blivit kall och slipper vänta en dag. Använd vanliga maränger istället för marängbotten.

    Varva krossade maränger med dumleglassen och ringla över kolasås. Ställ i frysen till en stund innan servering! Lycka till :DD

    Iskall dumlemarängtårta

    Psst jag lovar att alla komma älska den (L) ;)

  • jeanettefredrik 20 april 2011

    Vispa vaniljvisp. Krossa daim och lägg i en form. Häll över den vispade vaniljvispen och ställ i frysen. Ha sedan lite frukt till.

  • Starborg 20 april 2011

    Skrivet av jeanettefredrik den 20 apr 2011

    Vispa vaniljvisp. Krossa daim och lägg i en form. Häll över den vispade vaniljvispen och ställ i frysen. Ha sedan lite frukt till.

    Det här är en väldigt lätt och god efterrätt!! Fick tipset av en jobbarkompis och har gjort den många gånger. Jag brukar ha nån form av fruktsås till!!
    Rekommenderas varmt.! :)

  • solitaryminx 20 april 2011

    Vispa mascarpone med rivet skal av lime och pressa i lite limesaft och liet vaniljsocker, servera en fruktsallad till.
    Funkar ju i glas och tar en sekund att göra! Väldigt friskt och fräscht :)

  • misslindis 20 april 2011

    Vad snälla ni är som kommer med alla förslag...gissar att jag absolut kommer lösa det med eran hjälp :-D

    En utmaning att tänka på lite extra :
    Tillaga det idag för att äta på fredag...

    Tack igen \o/

  • misslindis 20 april 2011

    Skrivet av misslindis den 20 apr 2011

    Vad snälla ni är som kommer med alla förslag...gissar att jag absolut kommer lösa det med eran hjälp :-D

    En utmaning att tänka på lite extra :
    Tillaga det idag för att äta på fredag...

    Tack igen \o/


    ...och att det ska göras till ca 34personer {shock}

  • jeanettefredrik 20 april 2011

    då är vaniljvispen med daim inga problem:)

  • misslindis 20 april 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 20 apr 2011

    Det kan inte bli bättre än så här! När du smält dumlekolorna i grädden, ställ in den i frysen, så kan du vispa den så fort den blivit kall och slipper vänta en dag. Använd vanliga maränger istället för marängbotten.

    Varva krossade maränger med dumleglassen och ringla över kolasås. Ställ i frysen till en stund innan servering! Lycka till :DD

    Iskall dumlemarängtårta

    Psst jag lovar att alla komma älska den (L) ;)


    Denna blir det {clap}

  • kochen93 20 april 2011

    Skrivet av misslindis den 20 apr 2011

    Imorgon fyller jag 30år och på fredag(Långfredagen) blir det kalas/Öppet hus med ca 34pers...

    Igår testade jag en chokladmintmousse vilket var tur det...visst var den god men det gick bara att äta 2-3 skedar så jag kan inte tänka mig att bjuda på detta...

    Har dock några krav :

    Snabb att göra el tillaga den redan idag(frysa in kanske)
    Helst äta ur glas
    Aldrig använt mig av gelantinblad så jag avstår helst så tätt inpå

    Alla förslag mottages :-D



    Gjorde panacotta med halloncoulis med mandelflarn till 30 personer för ett par veckor sen:) Jättelätt att göra, det är uppfinningsrikt och det är jättelätt att göra panacottan till precis den smaken du vill. Ett recept som funderade för mig, var rutiga kokbokens grund, med vaniljstång och vitchoklad!

  • Cassiopeya 20 april 2011

    Skrivet av misslindis den 20 apr 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 20 apr 2011

    Det kan inte bli bättre än så här! När du smält dumlekolorna i grädden, ställ in den i frysen, så kan du vispa den så fort den blivit kall och slipper vänta en dag. Använd vanliga maränger istället för marängbotten.

    Varva krossade maränger med dumleglassen och ringla över kolasås. Ställ i frysen till en stund innan servering! Lycka till :DD

    Iskall dumlemarängtårta

    Psst jag lovar att alla komma älska den (L) ;)


    Denna blir det {clap}


    Du kommer inte ångra dig! Glöm inte att kopiera upp några recept bara, lovar att det kommer frågas efter det! (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.