Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Födelsedagsfest

  • boz1965 13 augusti 2010

    Jag fyller 45 om en knapp månad och har tänkt att ha en fest för ett 20-tal vuxna. Temat är 60-tal (är ju av den excellenta årgången -65 :D ) och jag hade tänkt mig en buffé i 60-talsanda.

    Hittade en massa 60-talskitsch på loppisen i stan för en spottstyver och tänkte dekorera med det. Men det är, som sagt maten jag behöver lite idéer och uppslag om.

  • sju 14 augusti 2010

    Jag är född -74 så jag var inte med på den tiden. Men jag blev nyfiken och hittade en artikel: http://www.aftonbladet.se/matvin/jon/article3151023.ab

  • siggemums 14 augusti 2010

    Vilken bra idé! Vad kul det låter!
    Jag var barn på den tiden och har sparat några receptblad som mamma hade, av nostalgi. Här är några exempel på rätter som står där: Helstekt oxfilé med ärtor, persiljestekta tomater och hasselbackspotatis. Kalvtornedo ärtor, pommes frites, tomater och sallad. Enkel eller dubbel kalvsadel tomater fyllda med kantarellstuvning, kokt eller brynt potatis och gammaldags gurksallad. Helstekt fläskkarré med fyllda tomater.Potatisgratäng med skinka.

    Ärtor och fyllda tomater verkar vara ett säkert tillbehör. Haricotsverts tyckte jag var var gott och det hörde till fest. Forfarande åt man potatis i huvudsak, risvid enstaka tillfällen precis som makaroner och spagetti men de hörde vardagen till.

    Själv minns jag att jag älskade kyckling med currysås, kassler med ris och dillkött. På söndagarna fick vi äpplemust till maten och åh, vad man tyckte det var gott!

    Nu såg jag att du ska ha buffe.Sardiner i olja, rökt makrill eller böckling är tillbehör, jag minns att jag tyckte om.

  • The_mama97mia 14 augusti 2010

    Grattis i förskott!
    Jag är ju nästan årsbarn med dig, ett år äldre. Har svårt att hitta referensram för just 60-talsmat, det är ju mer 70-yalsmaten man minns. Men musiken.... musiken... och kläderna... (Y)

  • sikaal 14 augusti 2010

    Jag säger också Grattis i förskott!!
    Jag borde ju komma ihåg 60-talsmat, gifte mig -66, men... Kassler och ananas i ugnen med ris var ju vanlig bjudmat, inte buffé förstås. Hämtmaten för oss på den tiden var entrécote och pommes, dyrt (ca 35:-) men gott!
    Drickat: "Alla" drack Baccardi och Coca-cola! Det var ungdomsspriten + en hel del söta likörer! Ja, ja... kommer jag på något kul återkommer jag!
    Lycka till
    Lena

    Förlåt, var tvungen att redigera, jag mindes inte när jag gifte mig! {embarrassed}{silly}

  • Herr_Falukropp 14 augusti 2010

    Varför inte bjuda på norsk champagne (hemkört och samarin)? {party}

  • Josses 6 oktober 2010

    Grattis i efterskott!
    Hur gick det med ditt partaj? {party}
    Kom du på några braiga maträtter?
    Fyller ju själv nästa år men inte förrän i slutet av året,
    så jag har ju fortfarande gott om tid att klura på min fest. {pirate}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.