Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fråga mig om bröllopsmat

  • 31 januari 2009

    Hej jag är en festfixare har gått den utbildningen på gymnasiet och om ni har några frågor om bröllopsmat eller födelsadagsfest mat så kan ni skriva till mig så kommer jag med ett antal förslag

  • hogdala214 6 februari 2009

    Hej. Vad bra att hitta dej. Jag är förälder till ett blivande brudpar. Har tänkt att försöka fixa så mycket som möjligt i förväg till middagen. Önskemål från brudparet är att det skulle vara buffé med typ fläsk och ox-filé +kyckling och potatisgratäng.
    Kan man marinera dem själv och hur beräknar jag mängd. Det kommer att vara både ungdom och äldre, pojkar och flickor som på så vis kanske äter olika mängd.
    Har du något tips vad man har till förrätt? Måste vara smidigt för det blir minst 100 gäster!

  • 7 februari 2009

    Hej vad bra att jag kan hjälpa till med maten

    Typ som förrätt kan du ha
    Wrap det går hem hos stora och små. Du kan t.ex ha kyckling, rostbiff eller fisk med grönsaker. Hacka i små bitar så är det bara att servera på ett fat supergott

    Huvudrätt
    http://matklubben.se/recept/oxfile_med_potatis_bearnaise_och_stekt_svamp_57321.html
    http://matklubben.se/recept/kyckling_med_apetinaost_37544.html
    Huvudrätten är svårast och detta kan ta längst tid att planera

    Efterrätt
    Denna efterrätten hade jag på mitt bröllop och visste jag kan erkänna att det tog tid men det vara det värt
    http://matklubben.se/recept/glassfyllda_citroner_59844.html
    Annars så funkar ju kladdkaka med lite grädde coh körsbär
    http://matklubben.se/recept/kladdkaka_12876.html

    hoppas jag kunde ge lite tips och hjälp men det vore gärna roligt om du kontaktade mig när bröllopet har varit

  • Nusse 7 februari 2009

    Hej!
    Tycker det är bra att jag hittat dig med!:)
    Jag fyller 40(hövvaligen)om ett par månader och jag har ingen aning om vad jag ska bjuda mina gäster på. Jag har ingen aning om hur många som kommer, men tippar på 20-30 personer.
    Inte nog med att jag blir gammal, jag har det lite skralt i kassan med(N)och det är skittrist! Jag vet att tråden handlar om bröllop, men jag skulle bli glad om du kunde ge mig lite tips iaf.
    Tack på förhand!
    /Anna

  • MalinJ 8 februari 2009

    Skrivet av Nusse den 7 feb 2009

    Hej!
    Tycker det är bra att jag hittat dig med!:)
    Jag fyller 40(hövvaligen)om ett par månader och jag har ingen aning om vad jag ska bjuda mina gäster på. Jag har ingen aning om hur många som kommer, men tippar på 20-30 personer.
    Inte nog med att jag blir gammal, jag har det lite skralt i kassan med(N)och det är skittrist! Jag vet att tråden handlar om bröllop, men jag skulle bli glad om du kunde ge mig lite tips iaf.
    Tack på förhand!
    /Anna


    Hej!
    Jag såg ditt inlägg och har ett förslag.... för ett par år sedan hade jag en kompis som var i samma sits som du. Hon löste det genom att var och en tog med något att grilla. Sen bjöd hon på sallad och bröd. I gengälld önskade hon sig inga presenter eftersom var och en tog med vad den ville ha och grilla. Mycket trevlig lösning tyckte jag.

  • MammaMajken 8 februari 2009

    Hej Nusse!!

    Ett tips som jag har om kassan är skral är att bjuda på soppbuffé. Ostsoppa, broccoli, jordärtskocksoppa, blomkåls, gröna ärtsoppa. Gaspacho (kall soppa, har jättegott recept på det om du är intresserad). Potatis och purjolökssoppa, löksoppa. Det är billigt . Eller en Mexicana soppa - Kalvbuljong, frysta ärter, majs och paprika. spagetti i bitar ev tärnade köpttbullar i bitar. Det finns hur många olika sorters soppor som du kan göra och det är mat som är lätt att förbereda och bara värma upp, sedan får de stå på plattan och bara vara varma.

    Baka själv baugettbröd. skär det i tärningar och stek det. Du kan variera dessa bröd
    med att krydda dem olika t ex vitlök, örtkryddor när du steker dem.
    Eller foccaia, minns inte hur det stavas , italienskt bröd som du bara gräddar på plåt utan
    knådningsarbete. Enkelt och gott. Stick ner vitlöksklyftor osv. Har även recept på de om du önskar.

    Har du råd kan du baka bröd och bjuda på ost, smör och bröd. Willys brukar har billig o god ost.
    Julost säljs billigt nu. God till att koka soppa på och att ha till soppa.

    Hör av dig om du behöver något recept på ovanstående.
    Hej Hej:)

  • Nusse 8 februari 2009

    Aww, vad söta ni är! Tack snälla MalinJ och MammaMajken för era toppenidéer!
    Vad glad jag blir att det finns människor som ni..(L)
    Massor av kramar från lilla mig!

  • mahatma 5 april 2009

    Hej Kramizenn!
    Vi ska ha bröllop i sommar och nu undrar jag vad jag ska baka/laga till brunchen dagen efter. Helst nåt som tål att stå svalt (ej kylskåp) nåt dygn i en fäbod där brunchen kommer gå av stapeln... Gärna nåt som inte kräver tallrik o bestick. Bra recept på matmuffins, kanske?

    Tack på förhand! Mahatma

  • myheart 5 april 2009

    Hej

    Kanske en fråga för dig , jag chansar (H)

    Det är nämligen såhär att vi ska åka till frankrike och åka kanalbåt
    där ska vi fira en 60 åring som önskat sig en middag i slutet i april
    MEN vad ska vi laga ? Vi har funderingar på att ta med en engångsgrill
    Köpa ngt kött där

    Tack på förhand

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.