Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Helgrilla oxfilé för 60 pers. Hur göra?

  • Remomannen 4 maj 2010

    Hej!

    Ska ha en större 40-årsfest med ca 60 gäster. Då budgeten är liten och krutet läggs på musiken så fixar vi det mesta med maten själva.

    Tanken är att grilla oxfilé och att jag ska göra det själv. Då jag inte vill stå och grilla under middagen så är min tanke att helgrilla oxfilérna på ett par klotgrillar på morgonen/förmiddagen. När de är grillade ytligt så sätter jag dem i ugnen på låg temperatur och så får de ligga där och bli lagom klara tills det är matdags.

    Vad tror ni om den idén?

    Har någon nån aning om hur lång tid det skulle kunna ta för ca 10 st ytgrillade oxfiléer att bli klara i ugn om de ligger i ca 60 graders temperatur?

    Andra reflektioner kring detta?

    Till köttet kör vi bakpotatis och div olika kalla såser.

  • frucaos 4 maj 2010

    Vi har gjort motsatt - dvs kört dem i ugnen i 60 grader och sen bara gett dem yta på grillen när det var dags. Men det går säkert att göra som du sa också. Vad väger de? Vi hade en bit på ca 1 kg (om jag minns rätt) i ugnen 7 -8 h ... Väl invirad i gladpack! Nu var det inte filé vi hade, det var nån annan fin bit - men lite tjockare än filé, så du kan nog dra ner tiden till 4-5 h. Jag föreslår att du provar med en bit i god tid, så slipper du obehagliga överraskningar.

  • Bumbis 4 maj 2010

    Varför grilla överhuvudtaget om dom sedan ska in i ugnen en längre tid. Det verkar bara ge en massa merjobb som ingen märker av. Det är nog väldigt mycket enklare att ge dom en yta på spisen. Tiden är jag osäker på då tempen är så låg men gär som frucaos skrev, testa en gång i förväg. Lycka till.

  • Danne68 4 maj 2010

    Sluta chansa och använd stektermometer, det kommer att va din bäste vän när du skall tillreda kött. Bryn på spisen och lägg in i ugnen som är på 70 grader och sätt in termometern i mitt i köttet och vänta. Temp beror på hur du vill ha köttet. cirka 55-60 grader för rosa kött och 65-80 grader för genomstekt. Lycka till

  • Remomannen 4 maj 2010

    Tack för alla svar och tips!

    Att grilla innan ger ju både grillyta och viss grillsmak. Jag har tänkt att ha dem på grillen en stund så att det blir lite mer än bara grillyta. Dessutom blir det mer effektivt att grilla - jag tänkte använda flera grillar och på så sätt kan jag grilla flera filéer samtidigt. När man steker hinner man ju bara med en åt gången.

    Visst tänker jag använda grilltermometer, men jag vill ju inte ha hungriga väntande gäster och ett kött som ligger på 45 grader, så jag vill ha ett hum innan om hur lång tid det kan tänkas ta.

    Om vi säger att jag har ett kött som redan är färdiglagat, kan jag varmhålla det i ca 60 grader i nån timma, eller riskerar köttet att torka ut?

    Visst kan jag testa i förväg, men inte med 10kg oxfilé, och jag tror inte att det är samma tillagningstid på att ha 10 filéer i ugnen som det är att ha en. Eller har jag fel?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.