Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp 50 års fest

  • 2mammamu 21 augusti 2008

    Hej!
    Kan någon snäll hjälpa mig med ett recept för 60 personer,
    Jag vill ha fläskfilé som ligger i någon sås, bara enkelt att värma.

    Allt måste gå att förbereda någon dag innan.

    Och så någon enkel förrätt.
    Tacksam för hjälp
    Eva
    :)

  • Disen 21 augusti 2008

    Är det en fläskfilégryta som du menar?
    Isåfall så är ju alla grytor godast (oftast) dagen efter.

    Förrätt? är du öppen för alla förslag som paj, fisk, skaldjur m.m?

  • linalotta 22 augusti 2008

    Ett enkelt recept som dessutom är jättegott och säkert är lätt att utöka : Skär fläskfilen i så tjocka skivor du vill ha. Lägg i en långpanna .Blanda 3dl grädde, 2 burkar creme fraiche, 1 dl soja och 2-3 msk Sambal Oelek och häll detta över köttet. Sätt in i ugnen på 175 grader i 1½ timme.
    Denna rätt går bra med vilket kött som helst eller kyckling och är perfekt eftersom det sköter sig själv och ger tid till annat.:) Smakar bra även dagen efter...

  • Disen 22 augusti 2008

    Skrivet av linalotta den 22 aug 2008

    Ett enkelt recept som dessutom är jättegott och säkert är lätt att utöka : Skär fläskfilen i så tjocka skivor du vill ha. Lägg i en långpanna .Blanda 3dl grädde, 2 burkar creme fraiche, 1 dl soja och 2-3 msk Sambal Oelek och häll detta över köttet. Sätt in i ugnen på 175 grader i 1½ timme.
    Denna rätt går bra med vilket kött som helst eller kyckling och är perfekt eftersom det sköter sig själv och ger tid till annat.:) Smakar bra även dagen efter...




    Låter enkelt och gott. Har du lagt in det i dina recept?

  • linalotta 22 augusti 2008

    Nej , har inte gjort det men skall genast sätta fart :)

  • linalotta 22 augusti 2008

    URSÄKTA MIG !!!!!! Det skall vara 2-3 TSK Sambal Oelek, inte msk.......då blir det nog för starkt !!!
    Hoppas jag inte förstört middagen för någon nu:'(

    Ett enkelt recept som dessutom är jättegott och säkert är lätt att utöka : Skär fläskfilen i så tjocka skivor du vill ha. Lägg i en långpanna .Blanda 3dl grädde, 2 burkar creme fraiche, 1 dl soja och 2-3 tsk Sambal Oelek och häll detta över köttet. Sätt in i ugnen på 175 grader i 1½ timme.
    Denna rätt går bra med vilket kött som helst eller kyckling och är perfekt eftersom det sköter sig själv och ger tid till annat. Smakar bra även dagen efter...

  • 2mammamu 23 augusti 2008

    Tack för tipset
    Det var bra det där med sambal olek.
    men fler tips behövs.

    Förrätt är bra om det är något kött eller
    helt vegetariskt, pga fiskallergi

    Häsningar
    Eva

  • SDMaya 23 augusti 2008

    Dessa är två som jag ofta gör när vi ska bli många(Y), iofs aldrig gjort till 60 personer!:o:D

    [recept] 19197[/recept]
    [recept] 24511[/recept]

    Förrätt:
    Denna lite ovanliga förrätt är väldigt god!(L)
    [recept] 40193[/recept]

    Jag brukar göra recept och testa lite olika innan jag bestämmer mig... alltid svårt att veta om man tycker om det innan man testat :)

  • jhulia 23 augusti 2008

    Hej!
    Du kan annars göra följande:

    Och jag har som vanligt inga mått *S*, men detta går att göra för 1 -100 pers eller fler....men grunden är som följer:

    1 fläskfilé i skivor
    3 dl grädde
    2 msk japansk soja
    1 msk dijonsenap
    Färska champinjoner i skivor eller bitar

    Koka upp grädde, soja och senap, skiva ner svampen och lägg sedan i fäskfiléskivorna som du har stekt med salt och peppar innan. Låt puttra ca 15 min.....och servera med ris, pasta eller kokt pressad potatis.....

    Receptet utökar du allt eftersom du behöver mer av något.

    Lycka till!!

  • Disen 23 augusti 2008

    Någon god kall eller varm soppa som förrätt. :p

    Finns massvis här på klubben.:)

  • 2mammamu 24 augusti 2008

    (Y)TACK!!!
    Alla Ni som har svarat på min fest fråga, jag har fått många
    olika tips, så jag ska provlaga en del mat framöver.

    Tusen tack ännu en gån
    Kramizar till er alla

  • busan37 24 augusti 2008

    Jag tycker att det är gott med champinjonsås till fläskfilé (Y)

  • evaldo 24 augusti 2008

    Fläskfilé för många.

    Att laga god mat till så många personer är ingen lätt uppgift, men det här var riktigt gott. Den gången var det inte riktigt läge att be om receptet på marinaden.

    När jag nu åtskilliga år senare återigen serverades marinerad fläskfilé vid ett större kalas var läget ett annat. Här är det receptet - troligtvis hämtat från en av våra svenska mattidningar. Någon kanske känner igen det och vet i vilken tidning receptet ursprungligen var publicerat.

    INGREDIENSER:
    60 personer

    7 kg stor fläskfilé
    ca 250 g smör

    KRYDDBLANDNING:
    ½ dl salt
    2 tsk svartpeppar
    3 tsk mexikansk kryddblandning (eller annan blandning)
    2 tsk finstött rosmarin
    2 tsk salvia
    1 tsk vitlökspulver

    MARINAD:
    2 msk salt
    1½ tsk svartpeppar
    4 dl vinäger
    3 dl vatten
    1-1½ liter matolja
    2-4 pressade vitlöksklyftor
    1 dl mycket finhackad gul lök
    2 dl finhackad persilja
    1-1½ dl kapris

    GÖR SÅ HÄR:
    Stek filéerna klara dagen innan.
    Värm ugnen till 125 grader.
    Putsa filéerna och blanda ihop kryddblandningen.
    Krydda filéerna runt om.
    Bryn filéerna i smöret i en stekpanna på hög värme.
    Lägg köttet i en långpanna och stoppa in en ugnstermometer.
    Ta ut köttet vid 65 grader (rosa) eller 70 grader.
    Låt köttet vila i 10 minuter innan det skärs i skivor.
    Blanda ihop marinaden, lägg i köttet och låt marinera över natten.

  • Fiona 24 augusti 2008

    Min moster gör en svampstuvning (oftast med champinjoner) som hon häller över fläskfilé som hon tillagat hel innan med bara salt och svartpeppar i ugnen, sedan när den kallnat skärs den i skivor o så stuvningen över - sedan in i ugnen. Gott med klyftpotatis eller potatisgratäng till.
    Detta hade de på sitt bröllop till och med.

  • The_mama97mia 24 augusti 2008

    Evaldo kan du inte lägga in filéreceptet?

    Som förrätt kan jag tänka mig ngn ostpajsvariant, antingen minipajer med ost o kanske en liten körsbärstomat i, servera med lite fin sallad

  • The_mama97mia 24 augusti 2008

    Förresten, receptet med sambal o o grädde o in i ugn länge, finns ett flertal varianter redan på MK recepten. Det är urgott, jag brukar söka på sambal o kotlett eller ngt så hittar man det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.