Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Raclette

  • malinstridh 29 september 2009

    Hej,
    Jag och min sambo fick en raclettegrill från OBH-Nordica i julklapp och den har tyvärr mest blivit stående i garderoben men nu tänkte jag plocka fram den och bjuda mina tjejkompisar på raclettemiddag.
    Är det någon som har några tips på vad som är gott att grilla eller tillaga? Och vilka ostar man kan använda?

    //Malin

  • The_mama97mia 29 september 2009

    Vad bra att du startar en sån här tråd! Jag har köpt en raclettegrill, som står i sin kartong på en hylla.... Mitt problem är nog att jag har svårt att komma över racletteost, undrar om ngn kan tipsa om annan ost som funkar?
    Tillbehör har jag förstått skall vara kokt potatis, saltgurka/cornichoner, syltlök?
    Tar också gärna emot mera tips för racletten!

  • lillawe 29 september 2009

    ::o Har också en Raclette grill som står i sin kartong... När jag sist använde den hade jag bara vanlig västerbottensost till. Lite nötkött, fläskkött, rå lök, bacon, paprika i skivor, och en omelett smet till de små järnen under, ivilka jag också smälte osten. Lite valfria kryddor. Ja, visst lite olika inlagda gurkor går utmärkt till. En sallad, rostat bröd. Ingen potatis!:'(

  • asasto 29 september 2009

    Morsan har en sån så jag har ätit raclette några gånger första gången köpte hon flera olika ostar (även riktig raclettost) men vi tyckte inte raclettosten var någon höjdare, ganska menlös i smaken så hittar du ingen sådan är det inte i hela världen. Välj de ostar du gillar i smält form.

    Morsan brukar förutom flera olika sorters ostar även ha sallad, potatis, bröd, skinka, salami + grönsaker som är goda att värma i raclettjärnet tillsammans med osten.

  • The_mama97mia 29 september 2009

    hehe, tror att Raclette-talibanerna propsar på kokt potatis till. Gärna skalpotatis med, mindre sort. Men tack vad bra med lite mera tips, nu är frågan när man törs ta fram den där...

  • safir74 29 september 2009

    Jag har ätit Raclette två ggr. Med kokt ris, diverse grönsaker såsom minimajs,champinjoner, röd lök, paprika samt squash och till det strimlad lövbiff och smält Raclettost.

  • Mistys 29 september 2009

    Äkta raclette är från Schweiz. Vet att dom där äter / steker bla skinka och olika bestämda tillbehör samt raclette ost i skålarna under. Vi äter ofta raclette och har bjudit på det många gånger , vilket har varit väldigt uppskattat. Perfekt bjudmat faktiskt. Blir en väldigt mysig stämmning runt bordet.
    Jag har nog förvenskat maträtten för vi har lite andra saker än Schweizarna har.
    Vi brukar skiva fläskfile som vi kryddar med grillkrydda och lite olja, som får ligga och marinera ett par timmar innan vi ska äta.
    Sen skivar jag upp olika starka korvar,champinjoner,röd lök,paprika, majskolvar, zuchini och gouda ost i olika skålar. Går bra med vilken ost som helst bara den är 31%. Till detta serverar vi alltid en krämig potatisgratäng. Sen är det bara för gästerna att sätta igång. Det är så smidig bjudmat då man ju inte behöver laga något annat än potatisen. Bara lite förberedelser och sen kan man njuta. Såååå gott(Y)

  • jimboz 29 september 2009

    Saker som man bör ha hemma

    Lergryta
    Bakmaskin
    3 olika mixermaskiner
    Mixerstav
    Fonduegryta
    raclette
    Bordsgrill
    Popcornmaskin

    Gör så här

    Ta alla maskiner och uppsök närmaste återvinning
    kasta alla redskap så långt in i Containern du bara kan
    lämna sedan 80-talet och se aldrig tillbaka

    hahahahahahahahahha :) :)

  • Mistys 30 september 2009

    Skrivet av jimboz den 29 sep 2009

    Saker som man bör ha hemma

    Lergryta
    Bakmaskin
    3 olika mixermaskiner
    Mixerstav
    Fonduegryta
    raclette
    Bordsgrill
    Popcornmaskin

    Gör så här

    Ta alla maskiner och uppsök närmaste återvinning
    kasta alla redskap så långt in i Containern du bara kan


    lämna sedan 80-talet och se aldrig tillbaka

    hahahahahahahahahha :) :)


    Du har har Inte smakat raclette det hör jag det :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.