Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Thanksgiving

  • Virre85 13 september 2008

    Jag och min syster tycker att det va så himla kul att försöka göra en amerikans thanksgiving middag och allt vad det innebär. Men vi hittar inget sweet potato pie resept.. Finns det någon som vet ett bra eller som har släktingar i usa.. Har många år tänkt göra det för det verkar så himla gott men aldrig riktigt hittat något recept. tacksam för all hjälp jag kan få..
    mvh Veronica

  • busan37 13 september 2008

    Har du provat att googla?

  • MrsG 13 september 2008

    Hej! Här kommer ett recept på en Sweet potato Pie

    225 g sötpotatis
    50 g smör
    100 g socker
    60 ml mjölk
    1 ägg
    11/2 tsk malen muskotnöt
    1 tsk malen kanel
    2 tsk vaniljsocker

    Pajdeg, ta ett vanligt recept för det.

    Koka potatisen med skal i ca 40-50 minuter eller tills de är klara. Skölj dem i kallt vatten och skala dem sedan.

    Mosa potatisen i en skål. Blanda i smör och mixa det väl, gärna i mixer. Ha i socker, mjölk, ägg, och kryddor. Mixa det tills blandningen är helt klumpfri. Häll mixen i pajskalet.

    Grädda i 175 graders ugn i ca 55-60 minuter eller tills att det att du känner efter med en sticka och den är torr. Pajen kommer att bli som en suffle men sedan falla ihop när den är klar, bra att veta.

    Denna paj är till 4 personer och dubbla bara allt om du vill ha den större.

    Lycka till!

    Hälsningar Maria(Y)

  • Virre85 13 september 2008

    Skrivet av MrsG den 13 sep 2008

    Hej! Här kommer ett recept på en Sweet potato Pie

    225 g sötpotatis
    50 g smör
    100 g socker
    60 ml mjölk
    1 ägg
    11/2 tsk malen muskotnöt
    1 tsk malen kanel
    2 tsk vaniljsocker

    Pajdeg, ta ett vanligt recept för det.

    Koka potatisen med skal i ca 40-50 minuter eller tills de är klara. Skölj dem i kallt vatten och skala dem sedan.

    Mosa potatisen i en skål. Blanda i smör och mixa det väl, gärna i mixer. Ha i socker, mjölk, ägg, och kryddor. Mixa det tills blandningen är helt klumpfri. Häll mixen i pajskalet.

    Grädda i 175 graders ugn i ca 55-60 minuter eller tills att det att du känner efter med en sticka och den är torr. Pajen kommer att bli som en suffle men sedan falla ihop när den är klar, bra att veta.

    Denna paj är till 4 personer och dubbla bara allt om du vill ha den större.

    Lycka till!

    Hälsningar Maria(Y)



    Tack så jätte mycket.. Gud så glad jag blev nu
    hälsningar veronica och jessica

  • Jilliii 13 september 2008

    Vad e "standareden" på en sådan middag ??

  • lotteb 2 november 2008

    Vet ej om du samlar mera recept men vi har alltid haft en lustig sweet potato rätt på Thanksgiving. Man tar burk sötpotatis eller skalar och kokar egen tills den är mjuk. Kallas också yams. De läggs sen i en ugnsform och man klickar gott smör över dem med farin socker utklickat och mini marshmallows på toppen. In i ugnen tills marshmallow täcket är gyllenbrunt Jag skall försöka ta tid att skiva ner i receptsamlingen ordentligt i veckan : ) Det är jättegott till kalkonen.

    Förök också att göra pumpa paj men använd butternut pumpa istället. Gott gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.