Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ägg i degen eller endast för pensling?

  • tokbulle 11 december 2009

    Hej!

    Jag har fått detta recept och undrar nu om ägget det skrivs om skall vara i degen eller endast användas för pensling.

    Jag har gjort båda varianterna och tycker det känns konstigt att ha ägget i. Men jag skulle vilja få hjälp med detta så att jag vet och inte behöver fundera varje gång jag gör kakan.

    Vänligen och allra ödmjukast
    Susanne Gustafsson

    Saffransbröd i långpanna

    150 gr smör
    5 dl mjölk
    1 pkt jäst
    2 p saffran
    1 dl socker alt vit sirap
    1 ägg
    ½ tsk salt
    11 dl mjölblanding (finax)

    Gör som vanlig bulldeg fast lösare. Krossa gärna saffrandet med en sockerbit i en mortel och värm det sedan tillsammans med lite smör i en panna tills det bubblar, ha i resten av smöret och smält och blanda ut med mjölk till 37º

    Häll över i långpanna.

    Blanda ihop:
    150 gr smör
    3 tsk vaniljsocker
    3 dl florsocker
    200gr philadelfiaost
    (3 msk baileys om så önskas)

    Peta små hål lite här och var i degen och skeda över smörkrämen över hela degen. Jäs 30 minuter. Pensla med ägg och strö över med pärlsocker. 225 grader i 15 minuter.

  • BagarnJeppson 14 december 2009

    Hej!

    Det är säkert så att ägget skall vara i degen. Lycka till!

    Kalle

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.