Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Näringsfråga om jäst

  • Zimie 8 september 2009

    Hej, tack på förhand för svar!
    Jag har läst att människan förr, alltid lät gryner jäsa innan de bakades, för att kroppen bättre kunde ta vara på näringsämnenna då. Nu med den kunskapen bakar jag jämt efter att ha låtit grynen ligga i minst ett dygn i vassle, innan. Vasslen gör jag själv genom att låta ekologisk youghurt droppa av sig över en natt.
    Fråga nr 1. Om jag skulle använda vildjäst hur jag gör? Ska jag använda vätskan och ta bort frukten? Som det är nu använder jag ingen jäst alls utan äter plattbröd vilket är jätte gott (gräddar "vasslegrynen" i en stekpanna i ugnen i ca 50 minuter).
    Fråga nr 2. Hur mycket näring tillför jäst?
    Fråga nr 3. Vad är anledningen till att man använder gäst? är det bara för att få fluffig konsistens?
    Fråga nr 4. Är det skillnad i näring på vildgäst och kommerciell jäst?
    Fråga nr 5. Är surdeg i sig en form av jäst ?

  • BagarnJeppson 14 september 2009

    Hej!

    Varför vill du använda vildjäsning? Det går inte att styra degen.

    Anledningarna är många, till exempel aromen, konsistenten, mjukheten, mm.

    Näringsvärdet skiljer inte mycket.

    Aktiv surdeg hjälper till att jäsa.

    Mvh
    Kalle

  • Zimie 14 september 2009

    Tack igen för svar! Intressanta svar! Du frågade mig varför jag ville använda vildjäst: svaret är att jag läst att den kommerciella jästen inte är naturlig och därför blir molekylkedjan främmande för kroppen och man skulle kunna bli uppsvälld och/eller få andra dåliga reaktioner från kroppen, med tiden. Svaret är egentligen att jag vill ta hand om min familj och mig på bästa vis jag förstår .javascript:%20;

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.