Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saffran

  • Nina_ 7 december 2009

    Hejsan
    Hur får man bullarna att smaka mera saffran utan att behöva tillsätta 4 påsar vad finns det för tips.Har hört att man kan mala saffranet i socker men vaet inte om det stämmer.
    MVh Nina

  • ajobs 9 december 2009

    Hejsan,
    Jag kommer nog att få alla svenska bak-puritaner på halsen men jag köper inte mitt saffran på Konsum, istället letar jag reda på en turkisk/arabisk matvarubutik... Saffran som odlas i Spanien ör den som säljs som "äkta" i de svenska butikerna, men Saffran odlas även i Turkiet och över hela Arabisk-språkområdet. Den kryddan används i otal av nordafrikansk och arabisk matlagning. Priset för Saffran i den turkiska butiken är en tiondel av den som säljs i Svenska butiker. Så du har råd att handla upp ett litet lager av saffran.

  • BagarnJeppson 14 december 2009

    Hej!

    Ja, stöt saffran riktigt fint med en sockerbit i en mortel. Häll lite av vätskan i morteln och blanda sedan det i degspadet.

    Kalle

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.