Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sockerkakasproblem

  • svanen 27 november 2009

    Snälla,snälla hjälp mig! Jag bakar gärna matbröd och olika kakor,man kan inte baka en sockerkaka! I 40 år har jag med jämna mellanrum försökt, men kan inte! Kakan vill aldrig jäsa upp i ugnen o bli fluffig o hög! Det är bara inte klokt! Senast igår, totalt misslyckat! Ville så gärna baka en mjuk pepparkaka! Följer receptet till pricka, men nej! Såg ut att jäsa bra, men sjunker ihop i mitten och bildar en djup skåra längst med den avlånga formen. Har fått mängder med råd, vispa mer sockret o äggen, öppna inte ugnen innan gräddningen är klar, anväd potatismjöl m.mm. Jag kan inte skylla på ugnen heller eftersom jag bytt många gånger under dessa år! Snälla hjälp mig! Vill så gärna kunna baka en fluffig hög sockerkaka innan jag är föör gammal
    Hälsningar Renate

  • allmat 28 november 2009

    Skrivet av svanen den 27 nov 2009

    Snälla,snälla hjälp mig! Jag bakar gärna matbröd och olika kakor,man kan inte baka en sockerkaka! I 40 år har jag med jämna mellanrum försökt, men kan inte! Kakan vill aldrig jäsa upp i ugnen o bli fluffig o hög! Det är bara inte klokt! Senast igår, totalt misslyckat! Ville så gärna baka en mjuk pepparkaka! Följer receptet till pricka, men nej! Såg ut att jäsa bra, men sjunker ihop i mitten och bildar en djup skåra längst med den avlånga formen. Har fått mängder med råd, vispa mer sockret o äggen, öppna inte ugnen innan gräddningen är klar, anväd potatismjöl m.mm. Jag kan inte skylla på ugnen heller eftersom jag bytt många gånger under dessa år! Snälla hjälp mig! Vill så gärna kunna baka en fluffig hög sockerkaka innan jag är föör gammal
    Hälsningar Renate

    Hej ett tips är att vispa jästen med lite socker så blir den fluffigare. det har hänt mig samasak(Y) Lycka till

  • BagarnJeppson 1 december 2009

    Hej!

    Baka av sockerkakan i nedre delen av ugnen. För lång och kraftig vispning ger inte större volym, i stället slits äggvitetrådarna av och kakan blir kompakt. Vispar du för hand så räcker det med 3-4 min, elvisp då räcker det med ett par minuter.

    lycka till!

    Kalle

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.