Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torrjäst istället för färsk.

  • Irini 9 december 2009

    Hejsan. Jag bor utomlands,Grekland, men älskar att baka svenska bakverk. Svårt att hitta färsk jäst här. Hur kan jag med torr jäst få lika bra resultat? Måtttabell färsk-torr? Hemlighetet vid jäsning, blandas torr jäst med varm vätska? Hemskt tacksam för svar!

  • ajobs 10 december 2009

    Hejsan.
    Jag är också bosatt utanför Sverige sen många år.
    Först vill jag bara säja att du kan säkert få tag i jäst även i Grekland, det mest troliga är att du får göra som jag gör här i Holland, jag knatar ner till närmaste bageri och frågar.
    Det är inte alla bagare som har det, många beställer färdiga degar och bakar dom på plats, men en del bakar allt själv och då kan dom ordna så att du får färsk jäst.
    Jag brukar vara tvungen att säga till i förväg och kan hämta det till nästa dag.
    Torrjäst ger inte riktigt samma effekt, men i princip ska du hantera det på samma sätt som färsk jäst.

    Lycka till

  • BagarnJeppson 14 december 2009

    Hej!

    Ja, degvätskan bör hålla en temperatur på 45-50 grader för att aktivera torrjästen.

    lycka till!

    Kalle

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.