Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför blir brödet så torrt?

  • keskis 15 november 2009

    Hej Kalle!
    Jag har bakat rätt så mycket bröd och när jag ska till att göra limpor blir brödet nästan alltid torrt! Det händer ibland att brödbullar blir torra de med.
    Därför brukar vi, dels för att undvika att det blir torrt och dels för att undvika att brödet blir gammalt, frysa in allt bröd som jag bakar och sen ta upp vid behov. Funkar bra för då får ju brödet den där nybakade känslan när man tinat upp det i micron.
    Men jag skulle gärna vilja veta vad jag kan göra för att få det där saftiga brödet!
    Finns det speciella ingredienser som gör brödet torrt/saftigt eller beror det på jäsningen?
    Tack på förhand!

    //Jessica

  • Peter_Stompare 22 november 2009

    Ett knep jag brukar använda är att tillsätta extra proteiner i form av sojamjöl. Det gör dessutom att du blir proppmätt på en macka

  • BagarnJeppson 7 december 2009

    Hej!

    Torrt bröd kan bero på mycket: för lång baktid, för mycket fiber i degen, för lite vatten i degen så att degen blir styv. Bröden blir saftigare om du bakar med hög värme och kortare baktid och skållar degen. Testa och se om detta hjälper!

    Lycka till!

    Kalle

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.