Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marinad

  • boz1965 9 maj 2011

    Halloj Grillmeister, hur grillar man en Scan hotdog?

    Hehe, skämt åsido.

    Jag har en bit ryggbiff på ungefär 1,5 kg som jag tänkte marinera hel och grilla i skivor. Jag har den i frysen nu och vill inte tina upp den innan jag vet vad jag ska göra med den. Har du ett tips på en god grillmarinad? Jag har tröttnat lite på de gamla vanliga marinaderna som man kan köpa på flaska och i påse och letar efter nåt nytt och spännande. Kanske möra den lite extra med grön kiwi. Brukar normalt köpa hängmörad ryggbiff, men tyckte inte riktigt att ekonomin tillät det den här gången, så det fick bli vakuumpackat istället. Vakuumpackningen mörar ju en del, men det går inte att jämföra med hängmörat.

  • Grillexperten 10 maj 2011

    Hej BOZ 1965!
    Hade jag varit som dig hade jag marinerat ryggbiffen skivad ! Om du marinerar biffen hel så tar det mycket längre tid att få in smakerna i köttet. Smaksak! Tips på en enkel men god RUB kommer här

    Ingredienser
    2 msk Rörsocker Strö
    2 msk flingsalt
    2 tsk grovmald svartpeppar
    2 tsk paprikapulver
    1 tsk chilipulver
    2 krm cayennepeppar
    3 krm mald spiskummin
    1 msk vitlökspulver

    Blanda samtliga ingredienser i en skål. Gnid in köttet som skall grillas med rubben och ställ i kylskåp i minst 4-6 timmar innan grillning. Rubben som inte går åt förvaras i en burk med lock på mörk plats.
    Strax innan köttet är färdigt så kan du pensla på någon fruktig glaze och därigenom få en fin och fruktig yta på dina biffar.
    Smaklig spis!
    Mats

  • boz1965 12 maj 2011

    Okej, ska testa det. Tackar ödmjukast! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.