Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nybörjar-ostar?

  • Memelie 25 augusti 2010

    Skulle vilja testa lite nya sorters ost. Vad finns det för nybörjar-ostar, i stil med brie? Jag har inte lärt mig tycka om "ludna" ostar.. än.

  • vinciqator 28 augusti 2010

    Även Brie är en "luden" ost, men det är skillnad på Brie och Brie. Det finns sorter som inte vinner ett smack på lagring och mognad, samtidigt som det finns fantastisk Brie, bara man väntar ut dem. Den kraftigt underskattade Colibrie äts ibland ( = ofta ? ) för tidigt och döms därefter oförtjänt ut som "slätstruken och intetsägande". Köp en liten Colibrie ( 500 g ) och låt den ligga till sig. Den är bättre än sitt solkade rykte.

    En nära släkting till Brie är Camembert. En omogen Camembert har en tydlig kärna och smakar inte särskilt mycket. Elak uttryckt smakar den som "en blandning mellan fönsterkitt och LÄTTA" – det omdömet kom från en ostälskare som fanatiskt propagerade för Saint Agur. Mogen Camembert är tydligt aromatisk, genommjuk, med en tydlig champinjonsmak och med bara en antydan till ammoniak. Camembert de Normandie, som görs på opastöriserad mjölk, har en strakare smak redan från början, men måste också lagras för att den hårda kärnan ska mogna. Tydligare ammoniakton.

  • Memelie 29 augusti 2010

    Där ser man, tack så mycket =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.