Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Passande vin till älggryta?

  • permorberg 3 september 2009

    Hej!

    Varje år lagar jag en viltmiddag där den centrala delen är en ganska mustig älgryta som serveras med potatis och vinbärsgelé. Förra året bjöd jag på en "Stellenzicht Golden Triangle Shiraz " (22095) men vill i år prova något nytt.

    Har vinexperten något tips på ett lämpligt vin med ganska kraftig smak som passar bra till en älg i oktober?

    Vidare, vad serverar man till en svampsoppa som förrätt?

    Tack på förhand

  • Vinexperten 18 september 2009

    I år kan du prova en smakrik argentinare till din äggryta i oktober, Gran Lurton 2006 som är en Cabernetblend med lång och nyanserad eftersmak. (6513) 115:- i ordinarie sortiment på SB.

    Svampsoppa och vin är inte alldeles lätt, särskilt om svampsoppan är spetsad med sherry eller cognac vilket ju inte är ovanligt. Det passar normalt bäst med ett rött vin i lite lättare, fruktig stil. Valpolicella Superiore 2006 från Allegrini är en utmärkt följeslagare till en höstig svampsoppa. art nr 6010, 99:- i ordinarie sortiment.

  • permorberg 24 september 2009

    Jättebra tips, tack så hjärtligt!

    Jag återkommer med en rapport om upplevelsen, blir någon gång i slutet av oktober.

  • Vinexperten 27 oktober 2009

    Kul! Jag ser fram emot att höra om det, drack själv Gran Lurton med älgfärsbiffar och trattkantareller tillsammans med Fritte härom helgen .- gott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.