Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Är det någon som har recept på "Biggert"?

  • MrsC 18 november 2007

    Min mamma från Blekinge kokade "Biggert" .
    Den har lenare smak än pölsa och är mycket ljusare.
    Är det någon som har recept på "Biggert"?

  • anluk 26 november 2007

    Trots att jag har blekingska rötter har jag aldrig hört talas om detta. Skall höra med mamma om hon vet något. Återkommer isåfall.

  • MrsC 26 november 2007

    Tack för att du försöker..:).jag har sökt på nätet men inget så långt.
    Jag frågade min mamma i lördags men hon har inget recept kvar.
    Och mammas minne är inte vad det var varit, hon är 85 år.
    Jag fortsätter att leta.

  • anluk 26 november 2007

    Mamma hade aldrig hört talas om det tyvärr. Hon tittade även i en kokbok över blekingska maträtter men hittade inget där heller. Heter det Biggert eller finns det något annat namn????

  • MrsC 26 november 2007

    Tack...:)
    Jag får ta och fråga mamma igen, lite mer ingående.
    Hon kanske har lite hum om vad Biggert innehöll.
    Stavningen är jag inte säker på.
    Mormor var från Skåne, man kanske ska söka där...?

  • anluk 26 november 2007

    Lycka till! om du får reda på det så hör gärna av dig.

  • MrsC 26 november 2007

    Det gör jag gärna :)
    Tack för hjälpen!

  • 18 mars 2008

    I mitt hem i norra Skåne kallade vi kalvsylta för biggert.

  • Ernst76 18 mars 2008

    Pölsa:
    1 dl korngryn
    1 lit fläskbuljong (tärning)
    2 st hackade gula lökar
    200 gr nöt- eller älgkött
    200 gr fläskkött
    100 gr lever
    1 msk sirap
    1 tsk mejram
    ½ tsk vitpeppar

    Koka köttet och korngrynen tillsammans med lök, sirap och kryddor i ca 1 timme.
    Ta upp köttet och mal detta genom den grova skivan på kvarnen.
    Blanda ner det i korngrynsblandningen och låt koka upp.
    Vet ej om den är från blekinge!?

  • Ernst76 18 mars 2008

    Pölsa av nötmellangärde (ca 12 pers.)

    Skär bort alla hinnor så att bara det rena köttet återstår. Receptet är räknat på 1 kg mellangärde och kan omräknas om köttmängden väger mer.

    1 kg mellangärde, 1/2 kg sidfläsk av det fetare slaget utan svål (kan också ingå kalvhjärta). Vatten så att köttet täcks, 1 msk salt, 4 lagerblad, kryddpepparkorn, svartpepparkorn samt några kryddnejlikor. Koka köttet färdigt. Tag bort kryddorna med en hålslev, koka ner spadet till halva mängden och under tiden mal köttet 3 gånger i köttkvarn.

    Tillsätt i spadet 1 1/2 dl korngryn som kokas mjuka. Blanda i malet kött. Koka upp under omröring och låt puttra lätt. Hacka 2 st gul lök som brynes tillsammans med vitpeppar, svartpeppar och lite salt. Tillsätt i pölsan samt 1 msk kalvfond. För tjock och kryddig tillsätt mer vatten eller vid behov mer kryddor.
    Blekinge??

  • Ernst76 18 mars 2008

    Pölsa
    4 - 5 port (OBS! Satsen kan flerdubblas.)
    2 dl korngryn
    8 dl köttspad eller buljong(tärning)
    2 - 3 gula lökar
    1 msk margarin
    5 - 6 dl kokt kött malet eller hackat.
    1 tsk timjan eller mejram
    salt
    peppar
    Mät upp det kokta köttet och blanda det med drygt samma mängd kokta gryn. 1 dl korngryn sväller vid kokning till ca 3 dl.
    Koka korngrynen i köttspad ca 30 min.
    Hacka och fräs löken.
    Blanda gryn, kött och lök och smatsätt med salt, peppar och timjan eller mejram.

  • Ernst76 18 mars 2008

    Hemlagad pölsa
    4-5 portioner

    ca 1 timme

    Ingredienser
    2 dl korngryn
    8 dl buljong (köttspad)
    2-3 gula lökar
    1 msk margarin eller smör
    5-6 dl kött eller inälvor, kokt hackat
    svartpeppar eller vitpeppar
    1 tsk mejram eller timjan
    1 msk sirap
    salt



    Ett bra sätt att använda kött och spad från t ex kokta fläskben eller rester av kokt eller stekt kött.

    Detta är en gammal svensk maträtt som gjordes efter slakt för att ta tillvara enklare kött, t ex kokt "hjärtslag" (hjärta, lungor) och kokt småkött från ben och läggar. Det malda eller hackade köttet blandades sedan med korngryn, kokta i köttspadet, och kryddades.

    Koka korngrynen i köttspad eller vatten + buljongtärning ca 40 min. Skala, hacka och fräs löken i fettet. Blanda grynen med löken och köttet. Smaksätt med peppar, smulad mejram eller timjan, ev också sirap och salt. Låt allt bli varmt.

    Flerdubblad sats: Mät upp köttet, blanda det med drygt samma mängd kokta korngryn samt fräst lök och kryddor efter smak. 1 dl gryn sväller vid kokning till ca 3 dl. Pölsan kan sedan delas upp och frysas.

    Till: kokt potatis, inlagda rödbetor, ev ättiksgurka eller saltgurka.

  • Ernst76 18 mars 2008

    Kanske den här?

    I små hushåll, där ej mera än ett eller två får slaktas, tages både hufvud och fötter med till pölsa, Då fårhufvudet blifvit rengjordt och öronen urrensade med en uddhvass knif, läggas de tillika med lunga, mjälte, fötter och hjärta ett par dagar i vatten, hvarefter alltsammans i kallt vatten och salt uppkokas och skummas. Några lagerblad, pepparkorn och en ingefärsbit iläggas; när köttet så mycket kokat, att det kännes mjukt, upptages det, spadet silas och gömmes att förvälla gryn till korfven uti. Hufvudet klyfves (hjärnan tages tillvara; se stekt hjärna), rensas och skäres köttet af. Af lungan och hjärtat skrädas ådrorna bort, strupen skrapas ren, köttet på fötterna skrädes och afskäres; hvarefter det allt hackas fint och uppblandas med salt, peppar och muskot, en matsked socker, en matsked blandad timjan och mejram, eller efter smak, samt 2 hela ägg. Detta arbetas väl tillsammans och stoppas hårdt i pölsskinnet, som förut legat i vatten och är fritt från allt smolk, hvarefter det ihopsys. Kålrötter skalas, skäras i strimlor, läggas i kokande vatten, och efter en timme afsköljes pölsan i ljumt vatten och lägges på rötterna, men vändes ibland helt försiktigt; den går lätt sönder. Då rötterna äro kokta, upplägges pölsan på varmt fat eller i en stekpanna med lock, att den ej kallnar. Rötterna redas med smör och mjöl och då de därefter upp- kokat, ätas de till pölsan, hvilken lägges på ett fat med hackad persilja öfver; gräslökssås ätes härtill (se såser). Pölsskinnet ser ut som en strut och är helt i ena ändan. 109

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.