Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Arbeta färs i maskin (verkligen?)

  • maxxess 3 december 2011

    Har nu sett två program med Camilla Plum. I båda sa hon något i stil med "det är bra att arbeta färsen ordentligt i maskin", detta för att bearbeta gluten, ungefär som i en bröddeg. Första gången gällde det köttfärs, andra gången precis häromdagen så gällde det fisk.

    Någon som hört detta tidigare?

    Googlade runt lite ang. detta men hittade inget vettigt.. Jag blandar ofta färs i min assistent med den utmärkta K-spaden men då försöker jag köra *så kort som möjligt*. Annars blir ju bara resultatet att allt fett i färsen trycks ut.

  • The_mama97mia 3 december 2011

    hej, jag såg samma program.
    Jag har hört att man ska bearbeta färs (kött) så lite som möjligt? ANnars blir det segt eller nåt.
    Fiskfärs har jag faktiskt ingen erfarenhet av.

  • boz1965 3 december 2011

    Jag har köttkvarn till assistenten, men jag använder alltid "klöver fem" när jag blandar färs. Jag tycker att det går fortare, blir bättre resultat och sparar dessutom disk. Använder såklart engångshandskar eftersom färs är känsligt för bakterier.

    Fiskfärs har dessutom en tendens att bli väldigt kompakt och hård om den överarbetas.

  • The_mama97mia 3 december 2011

    ... annars på tal om just fiskfärs så ser man ofta i recept att det ska göras i matberedare med kniven?
    Men inget om att det ska köras länge, inte.

  • Bumbis 3 december 2011

    Skrivet av mama97mia den 3 dec 2011

    ... annars på tal om just fiskfärs så ser man ofta i recept att det ska göras i matberedare med kniven?
    Men inget om att det ska köras länge, inte.


    Jag kör alltid med kniven i matberedren när jag gör fiskfärs och den blir hur bra som helst. Visserligen har jag ägg och lite grädde i men det behövs ju för att den ska hålla ihop.

    Färdig fiskfärs har jag aldrig köpt, har fått för mig att dom använder mindre bra fisk...

  • boz1965 3 december 2011

    Färdigköpt fiskfärs är ingen höjdare...

  • jas65 4 december 2011

    Så kort tid som möjligt för färs

  • boz1965 4 december 2011

    Skrivet av jas65 den 4 dec 2011

    Så kort tid som möjligt för färs


    Instämmer - om man alls ska köra färs i maskin... (Y)

  • MosterNettan 4 december 2011

    Jag har testat att köra färs i matberedaren, det gör jag inte om. Körde väl något för länge för det blev alldeles geggligt.
    Jag använder rena händer när jag gör färs oavsett hur mycket eller lite jag ska göra.

  • boz1965 4 december 2011

    Skrivet av mama97mia den 3 dec 2011

    ... annars på tal om just fiskfärs så ser man ofta i recept att det ska göras i matberedare med kniven?
    Men inget om att det ska köras länge, inte.


    Fiskfärs blir faktiskt väldigt bra i köttkvarn också om man använder finaste hålskivan och maler två gånger. :)

  • jas65 5 december 2011

    Skrivet av boz1965 den 4 dec 2011

    Skrivet av jas65 den 4 dec 2011

    Så kort tid som möjligt för färs


    Instämmer - om man alls ska köra färs i maskin... (Y)


    Det är väl beror på hur många kilo man gör färsen av och hur starka armar man har och vilken typ av maskin man har. Klar var noga att bara se till att ingrediensserna blandas in i förse sedan så är den klar. Fiskfärs kan spädas med lite bakpulver också eller bikarbonat det enkla rådet höfta på och var försiktig med färserna.

    Mvh
    Anders

  • boz1965 5 december 2011

    Skrivet av jas65 den 5 dec 2011

    ...Det är väl beror på hur många kilo man gör färsen av och hur starka armar man har...


    Såklart! Jag står ju inte och gör tio kilo köttbullesmet för hand, det säger sig självt.

    Men ska man bara göra till familjen eller ett fåtal gäster så rekommenderar jag "klöver fem". Använder man engångshandskar så klarar man hygienen också. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.