Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Åskväder och hållbarhet

  • boz1965 9 juli 2010

    Det är ju en gammal "sanning" att saker och ting blir dåliga och surnar/härsknar mycket fortare om det är åska i luften.

    Jag har fått åtskilliga olika förklaringar till detta, men ingen som jag tycker är riktigt godtagbar.

    Är det nån som sitter på fakta om detta? Alltså ren fakta och inte nåt som farmor/mormor eller kompisens faster har berättat.

    Någon? :)

  • Mistys 9 juli 2010

    Hög fuktighet och värme tillsammans, som bildar åskmoln och gynnar bakterietillväxten i våra livsmedel kanske........?
    Nej usch jag vet inte....någon annan ???{dont-know}

  • Mistys 9 juli 2010

    Fast jag tror det är en gammal sanning från den tiden man inte hade kylskåp, som inte gäller längre. Då surnade säkert maten fortare av åskväder, just pga av värmen och den höga fuktigheten.

    Lika med rötmånaden. En sanning som lever kvar men som inte vi märker så mycket av längre just för att vi har kylmöjligheter. Värre förr då fuktigheten och värmen ju var högre under rötmånaden.

  • redd 9 juli 2010

    Gissar lite här men here we go..
    Värme och hög luftfuktighet är ett beprövat recept på både åska och röta (t.ex. har vi ju rötmånaden p.g.a dessa egenskaper.) då det tar tid för en skyddande torr hinna skapas.
    Dessutom ger det värmeväxlingar vilkar att maten under åtminstonde under någon period har den ultimata temperaturen för bakteriner/svamp att få fäste/växa till sig.

    Möjligen kan lufttrycket spela roll då det pressa in och drar ut små mänger luft ur porös mat och då drar med sig otyg?

  • FruAst 10 juli 2010

    Fast jag tycker att man märker av rötmånaden ändå. Saker möglar fortare i värmen, eget bakat bröd t.ex. Det är säkert rätt med värmen runt åskan som gör att saker blir skämda fortare. Ibland åskar det ju på vintern men då är det ju kallt och då händer det ju inget.

  • The_mama97mia 10 juli 2010

    Varför har vatten en lägre kokpunkt vid lågt lufttryck?

    Det är inte inte lika mycket tryck "utifrån" som håller tillbaka vattenmolekylerna från att förångas därför har vatten en något lägre kokpunkt vid lägre lufttryck. Trevlig kväll!

    Hittade detta på 118100

  • Kockpappa 10 juli 2010

    Skrivet av boz1965 den 9 jul 2010
    Man har ju erfarenhet av det för en gång skulle jag värma en rätt som jag hade sparat dagen före. Det blev över, men var tvungen att kasta bort det.

    Det är ju en gammal "sanning" att saker och ting blir dåliga och surnar/härsknar mycket fortare om det är åska i luften.

    Jag har fått åtskilliga olika förklaringar till detta, men ingen som jag tycker är riktigt godtagbar.

    Är det nån som sitter på fakta om detta? Alltså ren fakta och inte nåt som farmor/mormor eller kompisens faster har berättat.

    Någon? :)

  • maxxess 10 juli 2010

    Jag har aldrig hört denna "sanning". Men det är ju inte ovanligt (snarare regel) att det blir fuktigt och varmt i samband med åska. Jag tror svaret finns i:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6tm%C3%A5nad

    (och som synes i artikeln är "rötmånad" något som varierar över tiden, fukt och värme kommer och går)

  • zudette 10 juli 2010

    Att det surnar mer när det just åskar har jag aldrig hört men däremot att det är svårt att få grädden att tjockna när man vispar den när det är åska? Om det är sant och vad det kan bero på har jag ingen aning om men kanske nån annan vet?

  • boz1965 10 juli 2010

    Jag kan tänka mig att värmen i kombination med hög luftfuktighet och lufttrycket kan spela in. Det låter logiskt, men jag har ju som sagt inga vetenskapliga belägg för det.

  • jimboz 10 juli 2010

    Nu blir jag besviken Boz..Har du inga vetenskapliga belägg :)
    Då får vi väl stoppa grejerna i kylen lite snabbare och inte låta dom ligga ute för länge....
    Jag köper inte mjölk när det är så här damned varmt ute för den blir bara rötig...
    Ungarna får dricka vatten... likaså grädde den använder jag samma dag, likaså köttfärs för den använder jag dagen innan jag köper den :)

  • boz1965 10 juli 2010

    Skrivet av jimboz den 10 jul 2010

    Nu blir jag besviken Boz..Har du inga vetenskapliga belägg :)
    Då får vi väl stoppa grejerna i kylen lite snabbare och inte låta dom ligga ute för länge....
    Jag köper inte mjölk när det är så här damned varmt ute för den blir bara rötig...
    Ungarna får dricka vatten... likaså grädde den använder jag samma dag, likaså köttfärs för den använder jag dagen innan jag köper den :)






    När det är som varmast brukar jag faktiskt ha en kylväska med mig till affären. Det må se töntigt ut, men så slipper man iaf bryta kylkedjan.

  • jimboz 10 juli 2010

    Hehe ..Är den rutig och ser ut som en gubbkeps :)

  • sikaal 10 juli 2010

    Skrivet av boz1965 den 10 jul 2010

    Skrivet av jimboz den 10 jul 2010

    Nu blir jag besviken Boz..Har du inga vetenskapliga belägg :)
    Då får vi väl stoppa grejerna i kylen lite snabbare och inte låta dom ligga ute för länge....
    Jag köper inte mjölk när det är så här damned varmt ute för den blir bara rötig...
    Ungarna får dricka vatten... likaså grädde den använder jag samma dag, likaså köttfärs för den använder jag dagen innan jag köper den :)






    När det är som varmast brukar jag faktiskt ha en kylväska med mig till affären. Det må se töntigt ut, men så slipper man iaf bryta kylkedjan.
    '

    Samma här, jag har ofta med kylväska när det är varmt! Det blir fort varmt i bilen, som vi har kommit överens om i en annan tråd!

  • boz1965 10 juli 2010

    Skrivet av jimboz den 10 jul 2010

    Hehe ..Är den rutig och ser ut som en gubbkeps :)


    Nä, en helt vanlig blå plastlåda med handtag och vitt lock. Sorry! :DD

  • jimboz 10 juli 2010

    Jag konkar fram och tillbaka till affären med kassar...Där ser ni hur varmt det blir i en bil (hänvisar till tråden om djur)....Men jag tycker det är en smart idé att ha en kylväska helt klart..Men det är Lördag och VM så jag latjar lite med en del skämt.....Ni som tycker jag är en skitstövel så ska ni vtea att jag har stl 43 :)

  • jimboz 10 juli 2010

    Jag sitter och gråter vilken jävla match mellan Germany och Uruguay.........Mat kommer just nu lite efter..Heja den som vinner jävligt bra lag båda två....Detta är fotboll och jag är lyrisk.....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.