Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Behöver lite tips till smalmat snälla hjälp!

  • berit62 15 juli 2009

    Hejsan, jag behöver hjälp med mat nu när jag håller på att gå ner i vikt, jag hitttar så mycket konstiga rätter. Är det någon som kan tipsa om goda och enkla recept allt från frukost till middagar? Jag tackar på förhand och jag tycker att MK är en sån bra plats och få råd och tips

  • FarmorMaya 15 juli 2009

    (L) Hej, jag har i dag hittat några matiga sallader på Aftonblades sida. Det är recept från Viktklubben. Goda och matiga i sommarvärmen. Lycka till. (Y) (Y) (Y)

  • popik 15 juli 2009

    Lite svårt att ge dig tips om man inte vet om du äter efter någon särskild diet, typ lchf, gi eller viktväktarna eftersom de har så olika recept. :)

  • berit62 15 juli 2009

    Skrivet av popik den 15 jul 2009


    Lite svårt att ge dig tips om man inte vet om du äter efter någon särskild diet, typ lchf, gi eller viktväktarna eftersom de har så olika recept. :)


    Jag äter Cambridgekuren nu men ska börja äta kombinerad kur alltså 3 måltidsersättningar + 1 måltid :) och jag har gått ner 10 kg på 2 veckor med CK så på mig funkar det bra. men behöver lite tips på mat som inte är så fet , jag har aldrig bantat så detta är lite nytt för mig

  • lilas 15 juli 2009

    Grillad mat är ofta smalmat, förutom lax kanske, som är en ganska fet fisk, men som är full med nyttigheter istället!(Y).
    Att äta någorlunda rätt och enligt "tallriksmodellen" tror jag är det enklaste sättet att behålla vikten:) (funkar bra för mej i alla fall)!
    Något som dock är viktigt att komma ihåg, är att kroppen behöver även fett för att må bra!
    Lycka till(Y)(Y)

  • Annafbg 15 juli 2009

    Försök byta ut vitt mjöl mot fullkornsprodukter i bröd, pasta etc. Fullkorn mättar bättre och blodsockernivån blir jämnare. Då känner man sig inte lika sugen mellan måltiderna och kan undvika att småäta.
    Undvik söta och kalori
    rika drycker, det är lätt att glömma att även juice innehåller mycket socker. Drick vatten i stället och ät frukterna hela så får du i dig fibrerna och resten av nyttigheterna också.

    De flesta av de frukostflingor och müslis (heter det så?:p) som finns i butikerna är riktiga sockerbomber, det gäller även yoghurt. Även lättyoghurt! Det är bättre att göra egen osötad müsli och äta fil till.

    Lycka till!(Y)

  • bakamonkeyprincess 19 juli 2009

    Rotgrönsaker i ugn, gratinerad broccoli och blomkål (bara in i ugnen med lite ost över) soppa (Y)

  • wimpan 19 juli 2009

    Vet inte om du brukar laga mat i lergryta men det är så gott och magert,finns supermånga jättegoda recept här på MK.

    Inte läge nu på sommaren kanske men till hösten,jag använde mig av det i våras när jag viktväktade.

    Lycka till(Y)

  • berit62 19 juli 2009

    tack för alla svar,jag ska ta åt mig och prova dom ;)

  • sundgren_hanna 19 juli 2009

    Något som lätt att glömma är ärtor och bönor. Nu på sommaren finns färska bondbönor som är är super att ha i sallad och tex risotto. Andra läckra bönor är frysta sojabönor som ligger i skida som kokas upp snabbt och trycks sedan ut från skidan, som är träig den äter man inte. Dessa sojabönor är supergoda, och snyggt gröna, att fylla ut i sallader, blir lite mer matigt. Idag finns det många bra vegetariska kokböcker som är bra. Du kan tex steka dig en köttbit och ha en bönsallad till, så slipper du potatis och andra kolhydrater.

  • redd 19 juli 2009

    Ett väldigt enkelt tips.
    Halv Färsk lime i 2liter vatten = billigt och nyttig måltidsdricka som är väldigt god (men kan ta sig ett litet tag att vänja sig?), inte lika läskigt som bara vatten och sänker GI värdet eftersom det är surt. Personligen har jag isblock som jag lägger i (såna man har i kylväskor) för att det skall bli kallt.

    Sedan får man välja, Atkins (undvik kolhydrater) eller GI (jämt blodsocker).
    GI kräver att man har tillräcklig karaktär att bara äta när man är hungring och tills man är mätt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.