Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Billigt gluten- och laktosfritt??

  • Virvlande 5 december 2008

    Jag har lite problem när det gäller min kompis flickvän. Hon och min kompis har bjudit mig och min kille på mat flera gånger, och nu anser vi att det är vår tur. Problemet är att hon både är laktosintolerant och glutenallergiker.

    Hemma hos dem har hon egen pasta och liknande, och vi brukar göra en speciell sås till oss (Jag är också laktoskänslig).

    Men nu, vad kan man göra för mat, som är billig, som inte innehåller något av detta?

    Snälla hjälp mig!:(

  • monac 6 december 2008

    Gör någon god gryta med kokosmjölk,servera ris till...så kommer du runt det lilla problemet.
    bäst att skriva det om inte ALLA vet att kokosmjölk INTE innehåller en gnutta lactos:D
    lycka till.

  • Lotteli44 6 december 2008

    Du kan göra vilken maträtt som helst egentligen.Det är bara att ersätta mjöl, skorpmjöl m.m med glutenfritt alternativ.Det du måste vara väldigt noga med är att bänkar och köksredskap MÅSTE vara helt fria från gluten.Det momentet är nog det svåraste har jag förstått på mina kompisar det är ju så att om du gör mat med gluten samtidigt är det också viktigt att du tvättar händerna innan du tar i nåt glutenfritt för minsta smula fräter upp tarmslemhinnan tyvärr.Men jag lovar att det är värt besväret det kommer bli uppskattat för vi glutenintolerante är då inte bortskämda med mat utanför vårt eget kök Lycka till.

  • monac 6 december 2008

    gluten är inte så svårt att undvika...det är värre med laktosen...tycker jag...alla goda ostar...suck:'(
    lycka till med din middag.
    Har under mina recept ett gluten & laksofritt bröd,tål att kika på!:)

  • festmaten 6 december 2008

    Skrivet av monac den 6 dec 2008

    gluten är inte så svårt att undvika...det är värre med laktosen...tycker jag...alla goda ostar...suck:'(
    lycka till med din middag.
    Har under mina recept ett gluten & laksofritt bröd,tål att kika på!:)


    Gluten kan vara ganska knepigt att undvika faktiskt.
    Det gäller att lusläsa ingrediensförteckningen på paketet.
    DESSA PRODUKTER INNEHÅLLER GLUTEN:
    Bulgur, Cous-cous (framställs av vete), mannagryn (är också av vete), öl (malt).
    Men vetestärkelse är glutenfritt! det används i glutenfria mjölmixer.

    Uncle Ben´s ris är garanterat glutenfritt.

  • Virvlande 7 december 2008

    Tack så jättemycket för alla tips! Laktos är jag ju själv ganska van vid att undvika, men jag har inte varit så säker på gluten innan. Tack än en gång! :D

  • Linlock 7 december 2008

    Skrivet av monac den 6 dec 2008

    gluten är inte så svårt att undvika...det är värre med laktosen...tycker jag...alla goda ostar...suck:'(
    lycka till med din middag.
    Har under mina recept ett gluten & laksofritt bröd,tål att kika på!:)

    Lagrade hårdostar är i princip laktosfria..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.