Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

BILLIGT,snabbt enkelt ???

  • kallebakom 23 september 2012

    tjo,äter o lagar all mat själv,därav söker jag som rubriken,äter typ bara pasta med ketchup,eller mackor o choklad,så nå tipps ?ravioli på burk finns ju men faktiskt för dyrt !brkar ibland bli vita bönorpå burk det gott o lagom dyrt för mig,,så hjälp ?

  • DoctorWho 23 september 2012

    Jag har sparat dessa trådar om billig och/eller snabb mat. Hoppas att de hjälper dig.
    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/max_5_ingredienser_12570.html
    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/billiga_middagar__12296.html
    http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/snabbt_och_billigt_11292.html
    http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/matlaador_11286.html

  • TTJ 23 september 2012

    Nu när rotsakerna är som bäst och superbilliga passar ju en rotsakssoppa bra! Jag brukar skära olika sorter tex morot, kålrot, rotselleri, purjolök och potatis i tärningar och koka i god buljong med en liten gnutta tomatpuré. Tillsätter hackad persilja innan servering. {eat}

  • kallebakom 23 september 2012

    jo har läst din länkar scoobydoo men alldeles för mkt saker o dyrt !! men ttj det var nå att tänka på ! kanske kokta grönisar + ketchup ? isåfall vilka skulle du ta ? tack !

  • _Kockfan_ 23 september 2012

    Ägg och säsongens grönsaker blir fina omeletter .

  • familjenlundin 23 september 2012

    Nu vet ju inte jag din budjet, men all slags snabblagad mat går väl att göras billig :s det är ju bara typ att köpa dom billigaste ingredienserna av det man ska laga så har man ju löst det.

    Några exempel:
    Chilikassler med ananas
    Makaronipudding med falukorv
    Pastagratäng med nötfärs

    Lycka till! :)

  • Virvlande 24 september 2012

    Jag håller med när det gäller rotgrönsaker. Ofta finns det specialerbjudande på dem, även fast det inte är så dyrt från början. Vitkål är extremt billigt och väldigt nyttigt. Byt ut pastan mot stekt strimlad vitkål. Ha köttfärssås eller någon annan god pastasås till. Jättegott!

    Grönsakssoppa är också billigt.

    Var inte främmande för matkuponger, med en stram budget kan de vara din bästa vän! Kolla alla specialerbjudanden och jämför priser: Det är inte alltid billigare att köpa det där fina märket på extrapris.

    Garant har blivit mitt nya favoritmärke, Billigt och bra näringsvärde. Icas egna varor är också helt ok, mestadels för prisets skull. =)

    Pasta med ketchup lönar sig nog inte i längden, visst är det billigt, men det finns nästan ingen näring i det. Servera pastan med lite wokgrönsaker istället. De finns ofta billigt i frysdisken och är bara att koka eller steka upp i lite olja. Blir det torrt kan du göra en sås på soya, grönsaksbuljong, vatten och kryddor.

    Potatis är också billigt och går att variera i evighet. Om du vill ha den nyttigaste potatisen ska du koka den med skalet på. Då behåller potatisen smak och näring. Ugnsbakad potatis förlorar mycket näring för att det går så långsamt, men det är ju fortfarande gott. :D

    Soppor brukar som sagt vara billiga: Broccolisoppa (broccoli finns fryst i storpack och kostar inte så mycket), morotssoppa, kålsoppa (vitkål och/eller blomkål).

    Nu kommer jag inte på mer för tillfället. Kanske skriver igen. (Y)

  • kallebakom 24 september 2012

    jo tack !! potatis har jag ätit för mkt, söker nått som kan konkurera med makaroner o ketchup i enkelhet o samma pris !!

  • Virvlande 24 september 2012

    Andra förslag är ju att du gör storkok när du hittar nåt billigt i affären. Det kanske tar lite tid, men det är så enkelt att bara värma en matlåda sen. Det lönar sig ofta i plånboken att göra så också.
    Korvstroganoff behöver inte vara så komplicerat: Stek skuren falukorv, häll på lite ketchup och grädde. Salt och peppar - låt puttra - klart. går att servera till pasta eller ris.

    Chili con carne kan bli billigt om du bara hittar köttfärs på extrapris. Fräs färsen, krydda med chili, hacka ner en paprika och häll på en burk vita bönor i tomatsås. Extremt förenklad version, det går att ha i en burk majs och flera olika sorters bönor, en burk krossade tomater skadar inte. Kan ätas som den är eller med ris. Eller till pasta om du föredrar det.

    Frys in i portionsförpackningar och fixa bara tillbehören när du ska äta det (och tina maten förstås).

  • rosatalo 25 september 2012

    Skrivet av kallebakom den 24 sep 2012

    jo tack !! potatis har jag ätit för mkt, söker nått som kan konkurera med makaroner o ketchup i enkelhet o samma pris !!



    Det finns ju matvete och bulgur också, brukar vara billigare i affärer med utländsk mat, än på ICA, Konsum od. Lite burkmajs, ärtor eller fryst grönsaksmix i. Sedan finns det ju en uppsjö med salladsdressingar och färdiga kalla såser som fungerar som ketchupsubstitut. Titta på ex ÖoB efter stapelvaror, brukar vara mycket billiga.

  • annasgroda 25 september 2012

    Håller med rosatalo, matvete, bulgur, couscous, quinoa.... det finns massor av gryn som är billiga och snabba att laga. Koka upp och blanda ut med vad du har för tillfället, en slantad korv och lite paprika, lite bacon och blandade hackade grönsaker, citron och olja....
    Dessutom kan du just nu gå ut i skogen och plocka trattkantareller, helt gratis och jättegott!
    Havregrynsgröt är ett annat tips, och ägg i alla former.
    Köttfärs kan man blanda med olika kryddor för att få olika rätter, eller med strimlad kål och soja... då blir det som innandömed på en vårrulle.
    Lycka till och fastna inte det det tomma kolhydratträsket. :)

  • kallebakom 25 september 2012

    ok tack, brukar koka korngrynsgröt med ketchup det är lagom dyrt för mig,tänk vad längtar tillbaka till skolan där fick man riktig mat o fick backa om ! kunde bli både 1 o 2ggr o gott var det !!

  • rosatalo 25 september 2012

    Skrivet av kallebakom den 25 sep 2012

    ok tack, brukar koka korngrynsgröt med ketchup det är lagom dyrt för mig,tänk vad längtar tillbaka till skolan där fick man riktig mat o fick backa om ! kunde bli både 1 o 2ggr o gott var det !!


    Men hjälp, korngrynsgröt med ketchup??? Låter inget vidare. Mannagryn är ju billiga, koka lite gröt av det och ät någon rejäl macka till och framför allt köp något bättre än ketchup för pengarna. Har du sett förresten att på facebook finns en anslagstavla, fruktförmedlingen, genom vilken du får tag på gratis frukt av alla de slag som odlas i ditt område. Det är folk med egen trädgård som istället för att låta frukten ligga och ruttna på gräsmattan, anmäler sig till anslagstavlan och skänker bort till folk utan trädgård.

  • The_mama97mia 25 september 2012

    Jag tänkte bara när jag såg att du skrev "potatis har jag ätit för mycket av" - att då har du nog inte det - för potatis kan du ju variera så sjukt mycket o allt är ju gött, billigt o snabbt.
    :)
    Dieten på "nåt med ketchup" är nog inget du kommer tjäna pengar på haha - om du tänkt patentera metoden... ;)

  • kallebakom 25 september 2012

    1kg ketchup på lidl = 8,5kr.... god som fattigmans allt i allo

  • sju 25 september 2012

    Hönökaka med tomatketchup och ost, gratineras i ugnen. Om det inte är för dyrt kanske du kan lägga på lite burkananas, så blir det hawaii och fest.

    Ärligt talat blir jag lite ledsen när jag läser den här tråden. Korngrynsgröt med ketchup. :'(

  • Linlock 25 september 2012

    Det finns ju en massa god och billig mat som inte är pasta och ketchup men jag tror du måste tänka om och låta matlagningen få lite tid i alla fall! Jag vet vad det är att ha extremt liten inkomst och då åt vi bara vegetariskt:
    Soppor, lins-, potatis-, bön-, rotfrukter mm. Koka med en buljongtärning och mixa med stavmixer eller låt bli att mixa!
    Pasta med tomatsås, (krossade tomater, lök, vitlök)
    Potatismos
    Bön-, lins- och grönsaksbiffar
    Wok med nudlar, grönsaker och ägg
    Rispytt med rotfrukter och sesamfrö/solrosfrö

    Lycka till!

  • kallebakom 26 september 2012

    tack linlock där kom fina tips !!

  • BlueStaar 26 september 2012

    En soppa som är enligt mig den enda ätbara då jag är väldigt kräsen är köttfärssoppa och den är faktiskt billig att göra och man gör alltid för mycket utav den och det går utmärkt att frysa den.
    Köp lite färs när det är billigt, brukar använda fläskfärs då den är saftigare. bryn på den och krydda med salt, svartpeppar, lite vitpeppar och antingen riktig lök eller lökpulver.
    Sen har du en massa potatis som du skalar och skivar och lägger i en stor kastrull tillsammans med 1 köttbuljong och en massa vatten. Koka upp potatisen tills den nästan är het färdig och häll i färsen och lagom med ketchup efter din smak, låt puttra en stund till och sen är den färdig =)

  • kallebakom 26 september 2012

    ok tack alla för tippsen !

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.