Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra tips på 3-rätters inklusive bra menynamn!

  • hannacooranna 15 februari 2009

    Hej!
    Jag ska ha 6 personer själv för en kväll,
    de ska ha 2 förrätter, 2 varmrätter, 2 desserter att välja på.
    Jag har så himla dålig fantasi så det är inte sant,(N) och jag vill att menynamnen ska låta bra.(Y) Det ska antingen vara skaldjur, röding, abborre, gös, anka, lamm, älg, kalv. I övrigt får jag använda mig fritt av frukter, bär, svamp, grönsaker, ostar och mejeriprodukter. Är det någon som skulle kunna tipsa om någon 3 rätters och är bra på att få till namnet så är jag tacksam för vilka förslag som helst.
    Tack på förhand! :)

  • vingmutter 21 februari 2009

    Jag vet inte om det är för sent nu, men jag har käkat en så himla god förrätt nu alldeles nyss. Det var rökt svärdfisk med avocadosallad. Rökt svärdfisk är kanske inte så lätt att få tag på men jag skulle tippa på att något annat rökt också går bra, Rökt rådjur är tex hur gott som helst, kolla hos nån charkuterist eller i nån fiskbil om det finns där du bor.

    Avocadosalladen var avocado i tärningar, limejuice, färsk koriander, någon mild lök, olja och salt och peppar. Jag har aldrig gjort den själv och det kanske fanns annat i också, men dessa ingredienserna kunde jag skilja ut. Avocado är ju lätt att få gott, det kan inte vara så svårt iaf.

    Du kan kalla det för Rökt x på avocadobädd eller nåt. (om du lägger köttet på salladen då) eller X- och avocadosnitt (om du lägger det hela på en liten bit bröd)

  • robbz 23 februari 2009

    Hallå... det här är kanske också för sent... men... då kan du använda det till en annan gång, kanske! :)
    Alternativ 1:
    Förrätt : Halloumi-toast - Toast med frisée-sallad, sauterad rödlök och lättbrynt Halloumi-ost... dra några pepparkorn över och allt är ookej för servering... ska ätas - ljummen

    Varmrätt : Lammsadel med primörer och pommes duchesse - värm upp en stor panna med lite olja, smör och torra örter som rosmarin, mejram och mynta... bryn lammsadeln på alla sidor och kör den färdigt i ugnen... gör grymt snygga pommes duchesse... och fräs upp dom primörer du kan hitta i riktigt smör, salt o peppar, timjan och en aning chili och lite honung
    Skiva upp köttet i tunna, tunna skivor och gör en snygg presentation!!

    Efterrätt : Vinbrässerade päron - skala päronen försiktigt men ta inte bort stjälken... skär bort en tunn skiva i botten som dom kan stå upp snyggt utan hjälp :D häll upp några deciliter gott dessertvin i en sautös och värm den försiktigt... vänd päronen i den varma vinsåsen... och känn med en sticka att dom är riktigt mjuka... det kan också vara bra att ha ett päron för mycket... som du kan dela på mitten och se att den verkligen sugit upp allt vinet... servera med vispgrädde smaksatt med äkta vanilj...

    Alternativ 2:
    Förrätt : Chilifrästa räkor - värm upp en sautös med riktigt smör... häll av vattnet från räkorna och pressa dom lite försiktigt... sautera på låg värme... tillsätt chili-flakes... gärna malda... lite salvia och en aning socker... servera i ett vackert salldsblad... med några stänk limejuice...

    Varmrätt : Ångkokt aborre på fänkålsbädd - som det låter... bäst är om man förkokar aborren lite... och sedan placerar den i en ångkokare med en botten av fänkål ( dela inte upp den så mycket... skär stora bitar - behåll gärna formen av fänkålen så mycket det går... ) tillsätt lite satl och några svartpepparkorn... när aborren börjar bli färdig kan du strimla lite purjolök, och fina, tunna ringar av gul lök... och låt dom gå med aborren dom sista minuterna... servera med kokt potatis och en enkel vitvinssås...

    Efterrätt : Pannacotta med färska bär honungs/chili-rostade jordnötter -
    gör en enkel pannacotta... med vanlig vaniljsmak... eller med några droppar av din favoritlikör...
    bryn jordnötterna i en torr panna... när dom börjar bli varma... tillsätt flytande honung och lite chiliflakes... se upp så dom inte bränner nu!!! sätt pannacottan på en lite större tallrik.. lägg färska bär runt omkring... och ett gäng jordnötter... servera omedelbart! kall pannacotta med dom varma jordnötterna... mumsigt!!

    Lycka till!!!

  • hannacooranna 24 februari 2009

    Skrivet av robbz den 23 feb 2009

    Hallå... det här är kanske också för sent... men... då kan du använda det till en annan gång, kanske! :)
    Alternativ 1:
    Förrätt : Halloumi-toast - Toast med frisée-sallad, sauterad rödlök och lättbrynt Halloumi-ost... dra några pepparkorn över och allt är ookej för servering... ska ätas - ljummen

    Varmrätt : Lammsadel med primörer och pommes duchesse - värm upp en stor panna med lite olja, smör och torra örter som rosmarin, mejram och mynta... bryn lammsadeln på alla sidor och kör den färdigt i ugnen... gör grymt snygga pommes duchesse... och fräs upp dom primörer du kan hitta i riktigt smör, salt o peppar, timjan och en aning chili och lite honung
    Skiva upp köttet i tunna, tunna skivor och gör en snygg presentation!!

    Efterrätt : Vinbrässerade päron - skala päronen försiktigt men ta inte bort stjälken... skär bort en tunn skiva i botten som dom kan stå upp snyggt utan hjälp :D häll upp några deciliter gott dessertvin i en sautös och värm den försiktigt... vänd päronen i den varma vinsåsen... och känn med en sticka att dom är riktigt mjuka... det kan också vara bra att ha ett päron för mycket... som du kan dela på mitten och se att den verkligen sugit upp allt vinet... servera med vispgrädde smaksatt med äkta vanilj...

    Alternativ 2:
    Förrätt : Chilifrästa räkor - värm upp en sautös med riktigt smör... häll av vattnet från räkorna och pressa dom lite försiktigt... sautera på låg värme... tillsätt chili-flakes... gärna malda... lite salvia och en aning socker... servera i ett vackert salldsblad... med några stänk limejuice...

    Varmrätt : Ångkokt aborre på fänkålsbädd - som det låter... bäst är om man förkokar aborren lite... och sedan placerar den i en ångkokare med en botten av fänkål ( dela inte upp den så mycket... skär stora bitar - behåll gärna formen av fänkålen så mycket det går... ) tillsätt lite satl och några svartpepparkorn... när aborren börjar bli färdig kan du strimla lite purjolök, och fina, tunna ringar av gul lök... och låt dom gå med aborren dom sista minuterna... servera med kokt potatis och en enkel vitvinssås...

    Efterrätt : Pannacotta med färska bär honungs/chili-rostade jordnötter -
    gör en enkel pannacotta... med vanlig vaniljsmak... eller med några droppar av din favoritlikör...
    bryn jordnötterna i en torr panna... när dom börjar bli varma... tillsätt flytande honung och lite chiliflakes... se upp så dom inte bränner nu!!! sätt pannacottan på en lite större tallrik.. lägg färska bär runt omkring... och ett gäng jordnötter... servera omedelbart! kall pannacotta med dom varma jordnötterna... mumsigt!!

    Lycka till!!!





    tack så himla mycket! jag har varit helt förtvivlad nu i sista sekund innan torsdag.. vad mycke roligt, de här måste jag prova.

  • hannacooranna 24 februari 2009

    Skrivet av vingmutter den 21 feb 2009

    Jag vet inte om det är för sent nu, men jag har käkat en så himla god förrätt nu alldeles nyss. Det var rökt svärdfisk med avocadosallad. Rökt svärdfisk är kanske inte så lätt att få tag på men jag skulle tippa på att något annat rökt också går bra, Rökt rådjur är tex hur gott som helst, kolla hos nån charkuterist eller i nån fiskbil om det finns där du bor.

    Avocadosalladen var avocado i tärningar, limejuice, färsk koriander, någon mild lök, olja och salt och peppar. Jag har aldrig gjort den själv och det kanske fanns annat i också, men dessa ingredienserna kunde jag skilja ut. Avocado är ju lätt att få gott, det kan inte vara så svårt iaf.

    Du kan kalla det för Rökt x på avocadobädd eller nåt. (om du lägger köttet på salladen då) eller X- och avocadosnitt (om du lägger det hela på en liten bit bröd)




    Men tack så jätte mycket, det lät förhilmla spännande och gott! Roligt med lite ovanlig mat, verkligen.. Har gått och funderat och funderat, men nu med hjälp av bara två inlägg kan jag göra världens lyxmiddag, tack ska du ha :)

  • Okänd 24 februari 2009

  • hannacooranna 1 mars 2009

    Skrivet av Lemon_Butterfly den 24 feb 2009

    Hej,
    Jag har ett tips på en enkel, god och lyxig förrätt:


    Till varmrätt så hade jag nog gjort en god risotto med tryffel och rökt lax och till efterrätt så hade jag lagat choklad tapas (älskar choklad). Tapsa kan bestå av olika goda choklad efterätter.

    Den menyn kan du ju kalla Hannas lyxmeny?

    Lycka till :)



    Åh, vad du är duktig.
    Har redan skrivit gjort mina tre-rätters,
    men den här ska jag bjuda på vid ett lämpligt tillfälle - sportlovsmiddag kanske ;) tack så mycket! Kram

  • Okänd 1 mars 2009

    Du talar väl om vad som blev ditt val!
    Det blir nog en spännande meny.

  • hannacooranna 1 mars 2009

    Jag har redan gjort färdigt min meny som jag ska använda mig av på restaurangen, det blev en egen meny med

    förrätter 1: Champinjoner á la grecque,
    2 :Varm hummer med pepparrot

    Varmrätter : 1 Kalvfilé Oscar med chronsås, vitvinssky och råstek potatis
    den andra varmrätten blev: Anka á l´ Orango (Anka med apelsin)

    desserterna blev :1 Pannacotta med rödvinskokta päron.
    2 Chokladtarteletter med vaniljglass

    Bröden blev Tomat och fetaostfyllda bröd, och Focaccia.

    Men jag är evigt tacksam för de svar jag fick här också - jag är ju trots allt en festbjudare som ofta bjuder på middagar av lite finare. Så jag kommer att ha anvädning för ovanstående recept också.

  • Okänd 1 mars 2009

    Jag vill ha Champinjoner, Anka och Pannacotta.
    Underbart!
    Bröd, ja det får bli Det Italienska förslaget.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.