Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

currysås

  • olympia71 20 december 2009

    Mina barn äääälskar McD currysås till kyckling men jag skulle hellre servera hemlagat. Någon som har någon idé/recept på en sås som blir ungefär likadan?
    Min supergoda kalla currysås som jag gör på creme fraiche/sweet chili/curry/salt "är inte samma sak" tycker dom... :-(

  • idea_ 20 december 2009

    McD´s såser är väll majonäsbaserade? Kommer ihåg en god dressing vi brukade göra hemma till kycklingsallad som är i den stillen, 1 del majonäs, 1 del creme fraich, curry/peppar/salt efter smak. Hoppas den passar...

  • jimboz 20 december 2009

    Är inte currysåsen lite söt också, jag tror att man måste söta den med honung eller sirap kanske för att få den där goda dressingen .

  • boz1965 20 december 2009

    Skrivet av idea_ den 20 dec 2009

    McD´s såser är väll majonäsbaserade? Kommer ihåg en god dressing vi brukade göra hemma till kycklingsallad som är i den stillen, 1 del majonäs, 1 del creme fraich, curry/peppar/salt efter smak. Hoppas den passar...


    Då bör man nog använda en majonnäs som inte har så mycket "ättikssting" i sig och som mer liknar den amerikanska majonnäsen. Findus och Kavli går bort direkt. Det finns ett bugetmärke som heter Coroli som rätt så mycket liknar den amerikanska varianten. Den hittar du på Bl.a. CityGross, ÖoB, Netto m.fl.

  • Okänd 20 december 2009

    När man handlar i affären finns det en innehållsförteckning på varann, det som ingår i en produkt får man reda på om man läser på förpackningen.
    Det får man aldrig på McD.
    Man har inte en susning om vad som ingår i det man äter där.
    Den majonnäs man gör själv innehåller endast tre ingredienser plus salt och peppar, 2 äggulor, 3,5 dl matolja samt 1 msk senap. Vill man sedan smaksätta med något annat väljer det som passar.
    Inga märkvärdigheter.
    Och inga tillsatser!

  • olympia71 20 december 2009

    Skrivet av idea_ den 20 dec 2009

    McD´s såser är väll majonäsbaserade? Kommer ihåg en god dressing vi brukade göra hemma till kycklingsallad som är i den stillen, 1 del majonäs, 1 del creme fraich, curry/peppar/salt efter smak. Hoppas den passar...


    Nja, nå'n majonnäs tror jag inte McD's currysås innehåller...
    Den är lixom mer "geléaktig" och det är det jag inte vet hur jag ska få till...

  • olympia71 20 december 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 dec 2009

    När man handlar i affären finns det en innehållsförteckning på varann, det som ingår i en produkt får man reda på om man läser på förpackningen.
    Det får man aldrig på McD.
    Man har inte en susning om vad som ingår i det man äter där.
    Den majonnäs man gör själv innehåller endast tre ingredienser plus salt och peppar, 2 äggulor, 3,5 dl matolja samt 1 msk senap. Vill man sedan smaksätta med något annat väljer det som passar.
    Inga märkvärdigheter.
    Och inga tillsatser!


    Men vänta här nu, vad missade Du i det jag skrev?
    Jag skrev ju redan att jag VILL SERVERA HEMLAGAT?!
    Vanlig majonnäs kan jag göra men jag vill få till en sås, utan alla dessa "E-medel" som ändå är så lik McD currysås som möjligt.

  • jimboz 20 december 2009

    Testa med äpple honung kanel och curry lite socker eller kanske Plumsås..Vatten skall väl kanske vara med..Koka ihop det så du får det trögflytande..Jag ska testa någon gång efter Jul att göra något som är så likt som möjligt. Jag gillar ju den såsen också :)

  • Okänd 20 december 2009

    Skrivet av olympia71 den 20 dec 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 dec 2009

    När man handlar i affären finns det en innehållsförteckning på varann, det som ingår i en produkt får man reda på om man läser på förpackningen.
    Det får man aldrig på McD.
    Man har inte en susning om vad som ingår i det man äter där.
    Den majonnäs man gör själv innehåller endast tre ingredienser plus salt och peppar, 2 äggulor, 3,5 dl matolja samt 1 msk senap. Vill man sedan smaksätta med något annat väljer det som passar.
    Inga märkvärdigheter.
    Och inga tillsatser!


    Men vänta här nu, vad missade Du i det jag skrev?
    Jag skrev ju redan att jag VILL SERVERA HEMLAGAT?!
    Vanlig majonnäs kan jag göra men jag vill få till en sås, utan alla dessa "E-medel" som ändå är så lik McD currysås som möjligt.


    Missade inget, du får ju välja själv när du gör din egen majonnäs!
    Rena produkter, inga E-medel.
    Ägg, olja, senap, salt och peppar, kan det bli bättre?
    Det beror förståss lite på vad du smaksätter med.
    Men blandar du din egen curry så vet du även vad den innehåller.
    Inga tillsatser.
    Inga E-medel!

  • Mistys 20 december 2009

    McNuggetssås Curry
    Ingredienser: Vatten, glukos- och fruktossirap, aprikospuré, ättiksprit, tomatpuré, modifierad majsstärkelse, koriander, salt, vegetabilisk olja, lökpulver, senapsmjöl (innehåller senap), rismjöl, kryddor, färgämne: E150c (sockerkulör); konserveringsmedel: E202 (kaliumsorbat), citronsyra, vitlökspulver, stabiliseringsmedel: E415 (xantangummi), svart peppar, malen selleri, kryddextrakt, lagerblad.
    Allergiinformation: Selleri, Senap

    Här är innehållet på deras sås. Kanske går att hitta på något liknande!

  • olympia71 20 december 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 dec 2009

    Skrivet av olympia71 den 20 dec 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 dec 2009

    När man handlar i affären finns det en innehållsförteckning på varann, det som ingår i en produkt får man reda på om man läser på förpackningen.
    Det får man aldrig på McD.
    Man har inte en susning om vad som ingår i det man äter där.
    Den majonnäs man gör själv innehåller endast tre ingredienser plus salt och peppar, 2 äggulor, 3,5 dl matolja samt 1 msk senap. Vill man sedan smaksätta med något annat väljer det som passar.
    Inga märkvärdigheter.
    Och inga tillsatser!


    Men vänta här nu, vad missade Du i det jag skrev?
    Jag skrev ju redan att jag VILL SERVERA HEMLAGAT?!
    Vanlig majonnäs kan jag göra men jag vill få till en sås, utan alla dessa "E-medel" som ändå är så lik McD currysås som möjligt.


    Missade inget, du får ju välja själv när du gör din egen majonnäs!
    Rena produkter, inga E-medel.
    Ägg, olja, senap, salt och peppar, kan det bli bättre?
    Det beror förståss lite på vad du smaksätter med.
    Men blandar du din egen curry så vet du även vad den innehåller.
    Inga tillsatser.
    Inga E-medel!

    Ja jag vet att jag väljer själv när jag gör mina egna såser, det är därför jag frågar här!
    F.ö. är majonnäs INTE INTRESSANT i denna sås, eftersom den omöjligt innehåller detta.

  • olympia71 20 december 2009

    Skrivet av jimboz den 20 dec 2009

    Testa med äpple honung kanel och curry lite socker eller kanske Plumsås..Vatten skall väl kanske vara med..Koka ihop det så du får det trögflytande..Jag ska testa någon gång efter Jul att göra något som är så likt som möjligt. Jag gillar ju den såsen också :)

    hm, lät som bra förslag...förutom att jag inte känenr till plumsås, vad är det?

  • jimboz 20 december 2009

    Skrivet av olympia71 den 20 dec 2009

    Skrivet av jimboz den 20 dec 2009

    Testa med äpple honung kanel och curry lite socker eller kanske Plumsås..Vatten skall väl kanske vara med..Koka ihop det så du får det trögflytande..Jag ska testa någon gång efter Jul att göra något som är så likt som möjligt. Jag gillar ju den såsen också :)

    hm, lät som bra förslag...förutom att jag inte känenr till plumsås, vad är det?



    Det är Plommonsås.....En söt rinnande sås som brukar finnas i Asiatiska butiker och säkert på större mataffärer. God att doppa små vårullar i :)

  • Mistys 20 december 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 dec 2009

    När man handlar i affären finns det en innehållsförteckning på varann, det som ingår i en produkt får man reda på om man läser på förpackningen.
    Det får man aldrig på McD.
    Man har inte en susning om vad som ingår i det man äter där.
    Den majonnäs man gör själv innehåller endast tre ingredienser plus salt och peppar, 2 äggulor, 3,5 dl matolja samt 1 msk senap. Vill man sedan smaksätta med något annat väljer det som passar.
    Inga märkvärdigheter.
    Och inga tillsatser!
    Alla innehållsförteckningar på det som serveras på mc donalds finns att hämta på deras hemsida. Väldigt enkelt och pedagogiskt skrivet. Sen är ju frågan om man vill veta vad det innehåller för det är inte helt naturliga ämnen, allt som serveras där.

  • Okänd 20 december 2009

    Underbart gott!
    http://gosatta.blogspot.com/2009/09/plum-chutney.html

  • jimboz 20 december 2009

    Jag såg att min Plommonsås var slut hemma ..Jag tänkte försöka mig på en snabbvariant annars på currysåsen men jag hade ingen honung heller...Skit också, nu blev jag sugen på att experimentera lite i köket ..

    Jag ska prova misty99 olika ingredienser men utesluter allt onödigt..Man behöver inga konserveringsnummer när man gör den på en gång och ska äta den medsamma....Lite senap och curry brukar gifta sig..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.