Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dålig mat??

  • Miac82 27 oktober 2011

    Hej jag gjorde köttfärspiroger igår kväll o som typiskt va så glömde jag dom ute i rummstemperstur under bakduk hela natten, min man la in dom i kylen nyss (kl 06.00) men jag är ändå osäker på om man vågar äta dom eller om dom har blivit dåliga :( jag är oftast väldigt petig med mat som ligger framme. Vågar inte riktigt äta den.. Något tips? Vågar jag frysa in dom nu eller ska jag baka nya? Vad hade du gjort? Hjälp tack

  • Bettan1969 27 oktober 2011

    Ja, det är frågan.......... jag hade också blivit nojig om jag hade glömt pirogerna ute. Köttfärs är inget att leka med, men är det tillagat så är det annorlunda, men jag vet inte om jag skulle våga prova i alla fall. Det är nog bättre att baka nya än att alla åker på en riktig magsjuka.

    Men andra har kanske andra åsikter......... :)

  • WiolaH 27 oktober 2011

    Skrivet av Miac82 den 27 okt 2011

    Hej jag gjorde köttfärspiroger igår kväll o som typiskt va så glömde jag dom ute i rummstemperstur under bakduk hela natten, min man la in dom i kylen nyss (kl 06.00) men jag är ändå osäker på om man vågar äta dom eller om dom har blivit dåliga :( jag är oftast väldigt petig med mat som ligger framme. Vågar inte riktigt äta den.. Något tips? Vågar jag frysa in dom nu eller ska jag baka nya? Vad hade du gjort? Hjälp tack



    Tror inte du behöver oroa dej! Tillagad mat klarar sej bättre än vi tror många gånger...... vid buffeér och liknande har man ju maten stående framme timme efter timme utan problem.

  • Miac82 27 oktober 2011

    det är sant... jag vet inte hur jag gör än... hehe känns som jag bode slänga men så tråkigt ändå... hmmm

  • callemero 27 oktober 2011

    Skulle rekommendera dig att slänga dem. Det är aldrig roligt att slänga mat men det är bättre det än att bli sjuk. Kan nästan lova dig en rejäl matförgiftning om du äter dem.

  • Sandybabe 27 oktober 2011

    Efter en ordentlig uppvärmning igen borde det inte vara några problem.

  • lingonsmarr 27 oktober 2011

    Äsch, ät dem. Brödet runt måste ju också skydda dem! Jag har ett antal gånger varit i samma sits (bl a med lasagne), ätit ändå och aldrig blivit sjuk.

  • Mistys 27 oktober 2011

    Värm dom ordentligt minst 65° så är faran i princip noll. Dessutom är ju köttfärsen stekt och rötmånaden över. Har aldrig blivit sjuk av bortglömd mat eller buffé så risken är nog minimal.

  • CaptainJack 27 oktober 2011

    Skrivet av Misty09 den 27 okt 2011

    Värm dom ordentligt minst 65° så är faran i princip noll. Dessutom är ju köttfärsen stekt och rötmånaden över. Har aldrig blivit sjuk av bortglömd mat eller buffé så risken är nog minimal.


    Instämmer till 100%. Bara de blir ordentligt varma så är det ingen fara. Testa och värm en och lita på ditt lukt- och smaksinne.

  • else51 27 oktober 2011

    Du kan lugnt äta dem/Hushållslärare 60 år (alltså lång erfarenhet)
    Värm dem bara igen innan ni äter dem.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.