Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

En gammal kokbok...

  • MammaModesty 29 september 2009

    I somras fick jag en kokbok av min mamma jag skulle tro det är ett arv efter min mormor, boken är skriven av Anna Olsson. Skriven 1913 och utgiven 1914 det är den tredje upplagan och Priset för ett klotband är 2 kronor. Anna Ollson var föreståndarinna för Solhems pensionat.

    Detta är den roligaste kokbok jag läst kanske pga att den är snart 100 år och recepten är så långt ifrån de recept som skrivs idag (hon hade aldrig fått recepten godkända här på matklubben :D )

    Då jag tycker detta är lite roligt skulle jag vilja dela med mig av ett recept till er här, ett litet exempel på hur det skrevs för nästan 100 år sedan.

    Här kommer ett recept på skånska limpor (jag skriver av det rakt av som det står i boken) Jag ska faktiskt testa dessa limpor nå¨gon dag.. men kanske inte riktigt på så mycket vätska o mjöl.. :D

    8 kg grovt rågmjöl lägges i tråget blandas med 1 hand full fint salt. 4 l kokande vatten påhälles och degen slås med degspade ½timme, överhöljes och får stå till följande morgon då 1hg pressjäst och 1 rågad matsked surdeg löses upp i lite ljumt vatten och iröres. Degen arbetas en god stund med mjöl, så mycket som behöves. Ställes att jäsa tills den är väl uppjäst, då man delar degen i lika stora stycken som arbetas duktigt, formas avlånga, få stå o jäsa. Insättas i bakugn eller spis och tåla grädda 1½ - 2 timmar. Överstrykas både då de insättas och uttagas med hett vatten

    Denna bok är underbar med sin gammelsvenska hoippas ni fick en lite rolig läsning iaf... :D

  • Diddi1982 29 september 2009

    Det där receptet har jag här hemma, fast handskrivet av min mamma, hon fick det av min mormor då hon flyttade hemifrån soom 16 åring på slutet av 60-talet..
    Jag har ätit det både då min mormor och min mamma har gjort det. Och det blir riktigt gott och saftgt bröd om man inte glömmer det i ugnen..för då torkar det fort och blir stelt och svårt att tugga istället.
    Min farmor gjorde det också några gånger..men då hette det inte Skånska limpor utan något annat, men det är exakt samma recept och mängd av ingredienserna. Degen ska helst göras direkt på bänken och inte i en skål, bunke eller liknande berättade mamma att hon fick lära sig av mormor.

    Jag har själv aldrig gjort det, men kan garantera att det är ett underbart gott bröd. Lycka till då du ska göra det!

  • mooseella 29 september 2009

    Precis ett sådant recdept ja letat efter, något helt utan vetemjöl. Detta ska jag notera och baka vid tillfälle, även om i mindre kvantitet. Tack

  • popik 29 september 2009

    Skulle vara roligt om du la in några av de gamla annorlunda recepten.

  • MammaModesty 29 september 2009

    Skrivet av popik den 29 sep 2009


    Skulle vara roligt om du la in några av de gamla annorlunda recepten.


    Det kan jag göra.. frågan är bara vad ni vill ha.. det finns allt soppor efterrätter kakor bröd kött fisk etc... det tom står hur man steker ägg... :D

    så här står det...

    Smör lägges i en plätt- munk- eller stekpanna. Får smälta men ej bli för mörkt, då blir äggen ej vackra. Aggen islås sakta, upptages när de stannat. Vill man ha dem riktigt runda, lägges ett dricksglas över ägget, och man skör bort de ojämna kanterna.

  • mafia 29 september 2009

    Jag har också en gammal kokbok, som var min mammas. Det är "Hemmets kokbok" och den utkom 1928 och kostade 5 kronor och 80 öre. Det är intressant att bläddra i den . En del recept skiljer sig inte SÅ mycket från dagens, men ibland förstår man hur annorlunda det kunde gå till då.
    Ett exempel:
    Pannbiff (f. 6 pers.)
    1 kg benfritt oxkött
    1/2 msk. salt
    1/2 tsk. vitpeppar
    1 portug. lök
    3 msk. smör
    2-3 dcl.buljong
    1 l. vatten
    Beredning: Köttet tvättas med en duk doppad i hett vatten, skäres i tärningar och drives 2-3 gånger genom köttkvarn. Av färsen formas tunna, runda biffar, som beströs med peppar och salt. De överhackas lätt med kniv, och kanterna jämnas väl, så att de vid stekningen bibehålla sin form. Smöret brynes i en rykande het stekpanna tillika med den skalade och i skivor skurna löken. Löken tages upp. Biffarna läggas i pannan och stekas 1 min. på varje sida. De läggas upp på ett varmt fat med löken i mitten. Stekpennan vispas ur med litet kokande buljong eller vatten och såsen hälles över biffarna.
    Skönt att slippa ta fram kvarnen och mala köttet innan man steker pannbiff!

  • MammaModesty 29 september 2009

    Skrivet av mafia den 29 sep 2009

    Jag har också en gammal kokbok, som var min mammas. Det är "Hemmets kokbok" och den utkom 1928 och kostade 5 kronor och 80 öre. Det är intressant att bläddra i den . En del recept skiljer sig inte SÅ mycket från dagens, men ibland förstår man hur annorlunda det kunde gå till då.
    Ett exempel:
    Pannbiff (f. 6 pers.)
    1 kg benfritt oxkött
    1/2 msk. salt
    1/2 tsk. vitpeppar
    1 portug. lök
    3 msk. smör
    2-3 dcl.buljong
    1 l. vatten
    Beredning: Köttet tvättas med en duk doppad i hett vatten, skäres i tärningar och drives 2-3 gånger genom köttkvarn. Av färsen formas tunna, runda biffar, som beströs med peppar och salt. De överhackas lätt med kniv, och kanterna jämnas väl, så att de vid stekningen bibehålla sin form. Smöret brynes i en rykande het stekpanna tillika med den skalade och i skivor skurna löken. Löken tages upp. Biffarna läggas i pannan och stekas 1 min. på varje sida. De läggas upp på ett varmt fat med löken i mitten. Stekpennan vispas ur med litet kokande buljong eller vatten och såsen hälles över biffarna.
    Skönt att slippa ta fram kvarnen och mala köttet innan man steker pannbiff!



    *ler* samma recept finns i min bok... ja visst har vi blivit bekväma som kan handla färdigmalen färs i affären... men det har sin tjusning att mala själv om man har möjligheten, det händer ibland att jag mal färs själv... o om det är bara för att jag gjort det själv eller inte ska vara osagt... men det är godare i mina smaklökar... =) dessutom VET man att den är nymalen.. =)

  • mattjejen 29 september 2009

    Kul att läsa gamla recept. Jag ska leta reda på en kokbok från 1800-talet (tror jag det va) som jag fått av min mormor, å som säkert fått den av nån äldre släkting.

    Kommer ihåg att det står hur man gör sköldpaddssoppa å hur man slaktar den stackars sköldpaddan... man satte ett hett eldjärn i baken på den så den stack ut huvudet å då högg man av det :'( hua...

    Återkommer me nå recept från den kokboken...

  • maria_wijk 30 september 2009

    Det är roligt med riktigt gamla kokböcker även om dom mest blir ståendes i bokhyllan som kuriosa. Ett av mina loppisfynd heter "Gustafwa Björklunds Lilla kokbok - Utdrag ur den Större Kokboken till tjenst för Mindre hushåll och Tjenare", tryckåret är 1900 så den är lite smålurig med sitt gamla typsnitt.

    Ett recept kommer här:
    Nummer 224. Araks- eller konjakssås

    "Det gula skalet rifwes af en citron och saften tages af twänne; 107 g socker (25 ort) socker; ⅓ l (12 kub.tum) watten och 4 ägg-gulor sättes på elden i en kastrull under flitig wispning tills den tjocknar och fradgar sig; då lyftes det utaf, och man fortfar att wispa tills mesta hettan är afgången. Man slår deri så mycket arak eller konjak som behöfwes; såsen är derefter färdig att serveras."

  • MammaModesty 30 september 2009

    åh det är underbart med gamla recept... dels alla mått och hur man gör med köttet (tvättas med varm handduk) o lika med smör... sköljes rent.... =)

    107 gr socker... mm det skulle varit idag... inte 100gr eller 110 utan 107!! *ler*

    jag får nog gå på mer loppisar o köpa gamla kokböker... jag läser min från sida till sida.. o det finns mycket som ska testas... men det allra första jag ska testa är de skånska bröden som jag skrev om i början...

    jag tycker det är roligt om det kommer in fler recept här på mat o bröd... o kakor... =)

    tack ni som delat med er... (Y)

  • boz1965 30 september 2009

    Cajsa Wargs kokbok: http://hem.passagen.se/boz

    Dessvärre har jag inte haft tid att jobba med den det senaste året så den är inte helt klar. Men det är ju ett hobbyprojekt, så det får lov att ta lite tid. :p Jag tänkte ta ett krafttag med den igen nu i höst när saker och ting har lugnat lite ner sig för mig.

  • annelieberggren 30 september 2009

    Skrivet av mafia den 29 sep 2009

    Jag har också en gammal kokbok, som var min mammas. Det är "Hemmets kokbok" och den utkom 1928 och kostade 5 kronor och 80 öre. Det är intressant att bläddra i den . En del recept skiljer sig inte SÅ mycket från dagens, men ibland förstår man hur annorlunda det kunde gå till då.
    Ett exempel:
    Pannbiff (f. 6 pers.)
    1 kg benfritt oxkött
    1/2 msk. salt
    1/2 tsk. vitpeppar
    1 portug. lök
    3 msk. smör
    2-3 dcl.buljong
    1 l. vatten
    Beredning: Köttet tvättas med en duk doppad i hett vatten, skäres i tärningar och drives 2-3 gånger genom köttkvarn. Av färsen formas tunna, runda biffar, som beströs med peppar och salt. De överhackas lätt med kniv, och kanterna jämnas väl, så att de vid stekningen bibehålla sin form. Smöret brynes i en rykande het stekpanna tillika med den skalade och i skivor skurna löken. Löken tages upp. Biffarna läggas i pannan och stekas 1 min. på varje sida. De läggas upp på ett varmt fat med löken i mitten. Stekpennan vispas ur med litet kokande buljong eller vatten och såsen hälles över biffarna.
    Skönt att slippa ta fram kvarnen och mala köttet innan man steker pannbiff!


    Det är ju som receptet jag lade in i dag :D

  • MammaModesty 30 september 2009

    Skrivet av boz1965 den 30 sep 2009

    Cajsa Wargs kokbok: http://hem.passagen.se/boz

    Dessvärre har jag inte haft tid att jobba med den det senaste året så den är inte helt klar. Men det är ju ett hobbyprojekt, så det får lov att ta lite tid. :p Jag tänkte ta ett krafttag med den igen nu i höst när saker och ting har lugnat lite ner sig för mig.



    Jag var inne o kikade lite... jätte roligt.. hoppas du får tid att göra det klart snart... (Y)

  • Majainorr 30 september 2009

    Vansinnigt kul att bläddra i gamla kokböcker! :D
    Jag har en från 1911 som heter "Lilla hjälpredan i köket".
    Hittade några recept som jag aldrig hört talas om t ex:

    Lungmos.
    En kalvlunga och hjärtat urvattnas väl kokas i vatten med salt uti samt upptagas därefter, rensas och hackas fint. Spadet uppsilas. En bit smör fräses i kastrullen, däri vispas en hand vetemjöl och detta spädes med lungspadet tills såsen blir tjock som en välling, då den hackade lungan och hjärtat iröres jämte salt och peppar. Lungmoset upphälles därefter på karott och serveas med potatis och rödbetor.

    Smaskens!!!!!

  • tesselesse 21 oktober 2010

    Skrivet av mafia den 29 sep 2009

    Jag har också en gammal kokbok, som var min mammas. Det är "Hemmets kokbok" och den utkom 1928 och kostade 5 kronor och 80 öre. Det är intressant att bläddra i den . En del recept skiljer sig inte SÅ mycket från dagens, men ibland förstår man hur annorlunda det kunde gå till då.
    Ett exempel:
    Pannbiff (f. 6 pers.)
    1 kg benfritt oxkött
    1/2 msk. salt
    1/2 tsk. vitpeppar
    1 portug. lök
    3 msk. smör
    2-3 dcl.buljong
    1 l. vatten
    Beredning: Köttet tvättas med en duk doppad i hett vatten, skäres i tärningar och drives 2-3 gånger genom köttkvarn. Av färsen formas tunna, runda biffar, som beströs med peppar och salt. De överhackas lätt med kniv, och kanterna jämnas väl, så att de vid stekningen bibehålla sin form. Smöret brynes i en rykande het stekpanna tillika med den skalade och i skivor skurna löken. Löken tages upp. Biffarna läggas i pannan och stekas 1 min. på varje sida. De läggas upp på ett varmt fat med löken i mitten. Stekpennan vispas ur med litet kokande buljong eller vatten och såsen hälles över biffarna.
    Skönt att slippa ta fram kvarnen och mala köttet innan man steker pannbiff!


    Jag har också en gammal kokbok. Det som får mig att klia mig i huvudet är den portugisiska löken. Vad är det? Är det vanlig gul lök?

  • kekke46 21 oktober 2010

    Jag har en gammal kokbok Kofrun den har min man fått efter sin mamma hon köpte den 1929 kostade 10 kronor. Roligt med gammla kokböcker. Men recepten skrivs inte som dagens.

    Ungtuppar
    Fåglarna ångas dagen förut. I en gryta läggas på två urkokta tegelstenar, ett halster ell. en fiskraster; härpå läggas tupparna, kokande vatten slås i grytan, men icke så mycket, att det når upp till fåglarna, som får koka på detta sätt 30-40 min. Dagen därpå brynes de nu torra tupparna med persilja och smör i behov. Stekas på sakta eld efter brynandet omkr. 1 tim., ösas med lite kokande vatten. Såsen avredes med mjöl, smör och grädde.

    Har skrivit ordagrant ur kokboken.

  • boz1965 21 oktober 2010

    En text av vår svenska kokboks urmoder, Anna Christina "Cajsa" Warg:

    Att koka Gula Ärter

    Man kokar salt kött, fläsk och köttkorv , varav saltet är urvattnat, även färskt kött för sig själv, om sådant är för handen, men ses noga efter vid uppkokningen att skummet borttages på bägge grytorna; emellertid rensas ifrån ärterna alla maskätna, svarta och annat smått fnask, vilka sedan tvättas och sättas på elden, i så mycket kallt vatten att det står över dem; när det är avkokat, silas den färska köttsoppan därpå eller ökas mera vatten därtill, så att de hava tillräckeligt spad; om man har färskt kött, så skrädes det, och låter man det sedan uti ärterna bliva fullkokat med smör och litet hel ingefära, och då de något kokat, ses noga efter att alla skalen tagas bort, som flyta uppå, vilket gemenligen sker när grytan kokar lyckt. Låt dem sedan koka till dess de äro mosade, då avsilas det salta köttspadet genom durkslag tillika med det feta uti ärterna, så mycket som sältan kan tåla. Skulle intet ärterna vilja väl mosa sig, så spädas de med litet kallt vatten förrän det salta spadet slås på. När de äro fullkokade och skola anrättas, så lägges det salta köttet uti samt korv eller fläsk, vilket som behagas; då man vill sila ifrån ärterna, så är ingen annan skillnad än allenast den, att de först utspädas och göras tunnare med köttsoppa, och sedan river man dem igenom durkslag. Det observeras, att till ärter brukas alltid sjövatten, ty av brunnsvatten bliva de hårda.

    Fler recept av CW hittar du här: http://hem.passagen.se/boz/

  • amandelkaka 1 maj 2011

    Hej
    Det är inte någon som har ett recept på långmjölk och skulle vilja dela med sig av det?

  • kekke46 2 maj 2011

    Jag har ett recept på långmjölk i mina recpt, har testat det flera gånger.
    Är så gott. Kolla in och kika

  • zudette 2 maj 2011

    Skrivet av Majainorr den 30 sep 2009

    Vansinnigt kul att bläddra i gamla kokböcker! :D
    Jag har en från 1911 som heter "Lilla hjälpredan i köket".
    Hittade några recept som jag aldrig hört talas om t ex:

    Lungmos.
    En kalvlunga och hjärtat urvattnas väl kokas i vatten med salt uti samt upptagas därefter, rensas och hackas fint. Spadet uppsilas. En bit smör fräses i kastrullen, däri vispas en hand vetemjöl och detta spädes med lungspadet tills såsen blir tjock som en välling, då den hackade lungan och hjärtat iröres jämte salt och peppar. Lungmoset upphälles därefter på karott och serveas med potatis och rödbetor.

    Smaskens!!!!!


    Jag älskade lungmos när jag var liten men jag minns den som torrstekt smaksatt med salt, peppar lök. Den åt jag med god aptit ihopmosad med potatis och en stor klick smör! Gott som bara den - undrar om jag skulle få ner ens en tugga idag?? :/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.