Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ersätta eller utesluta inälvor i maten

  • sussisus 30 juli 2011

    Hittat ett recept i en gammal kokbok som ser intressant ut att göra, dock äter jag inte njure eller lever (leverpastej är dock en helt annan sak).
    Skulle ni skippa inälvorna eller försöka hitta en ersättningsvara?

    Det gäller detta recept från 1949:
    Svensk panna

    300-400 g fläskfilé
    300 g njure kalv eller svin
    2-3 gula lökar
    6-8 medelstora potatisar
    salt
    peppar
    1-2 dl pilsner
    1-2 dl vatten
    persilja

    Skär fläsket i skivor. Putsa njurarna, torka och skär dem i skivor. Skala löken och skär i skivor. Skär potatisen i klyftor. Varva ner alltsammans i en gryta och strö mer kryddor mellan varven. Häll på pilsnern och vatten och låt rätten småkoka under lock tills alltsammans är mjukt.
    Smaka av spadet väl och strö över rikligt med hackad persilja.
    Servera direkt ur grytan.

  • The_mama97mia 3 augusti 2011

    Jag skulle helt enkelt utesluta njurarna, det äter jag inte heller.
    Receptet kan ibland ses under namnet Hökarpanna, Hökarepanna eller ha namn som Njurgryta och liknande.
    Påminner om Sjömansgryta tycker jag.

  • husmusen88 3 augusti 2011

    Njurgryta (urk) hör inte till mina favoriter direkt.. Sjömansgryta däremot är gott!

    Jag brukar göra samma gryta men istället för njurar så lägger jag till finskuret bacon eller stekt fläsk i småbitar.

  • WiolaH 4 augusti 2011

    visst är det "Hökarepanna", jag som gillar inälvsmat äter det med god smak {curl-lip}, men ta bara bort njuren om du inte gillar det.......
    Man kan variera genom att byta ut fläskfile´n mot biffar av blandfärs eller nötfärs, det kallas då Dansk sjömansbiff, det är oxå gott (Y)

  • lotteschioler 22 augusti 2013

    Inälvsmat hör till det nyttigaste du kan äta! Varför inte pröva? Om du vill veta hur grytan smakade?
    Billigt, nyttigt och jättegott! Övertygad om att de flesta som säger urkärna och fy aldrig ätit inälvor!

  • boz1965 22 augusti 2013

    Älskar lever och nöthjärta men klarar mig definitivt utan njure. Bräss är inte heller nån favorit, precis. Jag äter inte gärna blodmat heller om jag kan undvika det.

  • rosatalo 23 augusti 2013

    Njure har så läskig gummiaktig konsistens, lever däremot är mört och gott. Jag skulle bara utesluta njuren och ta mer fläskfilé istället. Njure smakar inte så mycket, tycker jag. Mina ungar älskade levergryta när de var små, jag förmodar att de gör så nu när de är vuxna också. Jag brukade strimla levern och stoppa bitarna i en plastpåse med mjöl och skaka om så de blev ordentligt mjölade, sedan steker man i smör och tillsätter vatten och kryddpeppar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.