Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frusen grädde som skär sig!

  • elisa42 20 mars 2009

    Efter nyårsfesten fick vi en massa sås över. Går det frysa gravlaxsås och romsås?
    :)

  • poffa 20 mars 2009

    Tja jag vet inte så noga exakt vad som händer men frusen grädde förändras då den inte går att vispa efter att ha frysts.

    Kan tänka mig frysning gör så proteiner går sönder och avsöndrar vatten i hög grad, även fett kanske pressas ut på ett hårt sätt, tack vare frysningen och bildar klumpar, släpper fett.

    Kanske det även har att göra vätebindningar som går sönder, vilket kan påverka gräddens viskositet (tjockhet). Men nu gissar jag bara lite då jag inte är någon expert utan bara försöker minnas lite av min högstadiekemi. :p

    Däremot så om du kokar upp grädde och inte för länge utan reder av den så blir det bara en vanlig bechamel/vitsås/gräddsås.

    Så även tidsfaktorn kan vara avgörande när man hanterar tillagar upptinad grädde.

    Däremot så gör kombinationen: "Milda Visp 20 5 + 2 dl lättmjölk - laktosfri + 3 ägg" mig lite orolig över hur allt detta kommer att fungera tillsammans. speciellt om något av dom har varit fruset.

  • zonale 20 mars 2009

    elisa42. Jag använde mig av frusen grädde till en janssons alldeles nyligen och det blev på samma sätt som för dig. Den blev så oaptitlig så vi slängde faktiskt bort den.

  • poffa 20 mars 2009

    Om man ska använda sig av frusen grädde bör man nog göra ett snabbt uppkok och reda av den.

    Men vete tusan om det fungerar till en jansson?

    Separerat fett är svårt att binda åter, tro mig, om ni överkokar en köttfärsås och får ett fettlager som flyter ovanpå. Oavsett försök med redning så finns fettet kvar. :(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.