Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa grönsaker?

  • llinan 19 februari 2009

    Är det någon som vet om man kan frysa in tex morötter, ska man isåfall koka dem först eller vad?

  • zonale 19 februari 2009

    Jag gör det regelbundet men kokar dem helt hastigt, bara någon minut innan jag fryser in dem. Har alltid fungerat utmärkt.

  • festmaten 19 februari 2009

    Jag brukar frysa in morötter som jag skördat i landet varje sommar.
    Delar dem i 3-4 bitar och förväller dem.
    Lägg ner bitarna i kokande lättsaltat vatten. Låt dem inte koka färdiga, då blir det gegga när du skall använda dem sen.

  • Disen 19 februari 2009

    Skrivet av kalasmad den 19 feb 2009

    Jag brukar frysa in morötter som jag skördat i landet varje sommar.
    Delar dem i 3-4 bitar och förväller dem.
    Lägg ner bitarna i kokande lättsaltat vatten. Låt dem inte koka färdiga, då blir det gegga när du skall använda dem sen.
    [/quote

    Detsamma gör jag.. Blir jättegoda sen när du tar upp dem. Krispiga och goda. Lycka till.:p]

  • LaJefa 19 februari 2009

    Blanchera morötterna i ett par minuter...skölj av dem i kallt vatten...frys in. Plocka fram valfri mängd inför tillaging eller uppvärmning. Detta kan du göra med alla sorters grönsaker och rotfrukter.

  • bernit 19 februari 2009

    Helt rätt !! :p:p

    Skrivet av LaJefa den 19 feb 2009

    Blanchera morötterna i ett par minuter...skölj av dem i kallt vatten...frys in. Plocka fram valfri mängd inför tillaging eller uppvärmning. Detta kan du göra med alla sorters grönsaker och rotfrukter.

  • Okänd 20 februari 2009

    Du förväller morötterna i lätt saltat vatten tills de är ungefär halvkokta.
    Sedan kan du frysa in dem i kokspadet när de kallnat.

  • Gnurf 20 februari 2009

    Köper alltid massor med rotfrukter när det är bra kurs; kålrot, morot, palsternacka, rotselleri, rödbeta (och paprika). Strimlar och fryser in för användande i woker, grytor, soppor.

    Eftersom jag alltid letar efter vägar att rationalisera och förenkla (yrkesskada :D) så hoppar jag numera över förvällningen. Å det funkar hur bra som helst, bara se till att tömma påsarna ordentligt på luft. Dessutom får man då betydligt mindre ihopfrysning och kan få ut önskad mängd lättare. Under massor av år körde jag med uppkokning för infrysning (som Mamma lärt mig :D)..men sista 10 åren har jag slopat det momentet....:)

  • Zeldasmatte 20 februari 2009

    Skrivet av llinan den 19 feb 2009

    Är det någon som vet om man kan frysa in tex morötter, ska man isåfall koka dem först eller vad?


    Vi läser om kolhydrater på utbildningen just nu... Genom att koka (blanchera) grönsakerna snabbt så "dödar" man dem, man hindrar att nedbrytningsprocessen fortsätter...

    Ibland är det kul att veta varför man ska göra en viss sak! (H)

  • Krutrut 20 februari 2009

    Någon som vet om man kan frysa in zuccini?:o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.