Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

GI rätter

  • 9 september 2004

    Hej, Är det någon på Matklubben som kan ge mig några goda recept på mat med lågt GI värde?Jag behöver tappa några kilo och tycker det verkar som en bra väg att gå, om man får tro allt som står i tidningarna.Stort tack på förhand!Anders L.

  • 12 december 2005

    min goda spenatsoppa kan jag rekomendera.har !/2msk smör,1vitlöksklyfta,5dlgrönsaksbuljong,1dl cremefraiche,svartpeppar,50g fetaost,timjan.skölj och stimla purjolök.hetta upp smöret i en stekpanna.fräs purjon och pressa i vitlök.tillsätt bulgong och spenat.låt koka under lock ca 15 min.mixa soppan slät.tillsätt cremefraiche och smaka ava medpeppar och ev.muskot.låt soppan bli riktigt varm.lägg upp i skålar smula över fetaost och dekorera med timjan.

  • stefanboman 2 augusti 2007

    Det som man kan lita på är att bönor och linser Alltid är "GI"-mat. Man kan med fördel välja de sorter som har högt proteininnehåll som t.ex. sojabönor och svarta linser. Något som gör mig förtjust i bönor och linser är att man kan byta ut eventuellt onyttigt rött kött med lite mer bönor, och egentligen avstå helt från ris, pasta och potatis (som har relativt faktiskt högt GI).

    Den så kallade "stenåldersdieten" är väldigt enkel att följa om man önskar gå ner i vikt snabbt. Mat äter endast traditionella rotfrukter, wokade i lite smör, och sedan en bit med kött. Potatis, pasta och ris fanns inte här på stenåldern så det är förbjudet.

    En proteinrik diet gör att man minskar på kaloriintaget, och blir mättare på samma gång. Det låter fantastiskt, men protein är mer mättande än kolhydrater.

  • 30 september 2007

    Jag gör om recepten på tex husmanskost. Tar bort allt vitt, dvs mjöl, mjölk, socker, potatis, pasta och ris. Mycket protein, ovanjords-grönsaker, bönor är vad jag håller mig till.
    Ska jag festa kan det bli en GI-muffins eller några rutor mörk 70%-ig choklad eller hallon. Goda ostar frossar jag också i.
    Blomkålsmos har jag alltid i kylen, man kan inte ledsna på det! Gott till både fisk och kött. Korv är en av mina favoriter, hittar jag någon med minst 75 % kött i så blir det en festmåltid!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.