Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glutenfria kroppkakor

  • irko 2 mars 2009

    Vi ska bjuda eleverna i skolan på Kroppkakor och jag undrar om någon har ett tips/recept på hur jag gör dom glutenfria? Tacksam för svar!

  • farmoringer 2 mars 2009

    http://www.finax.com/se/display/recept-tips/glutenfritt-recept-matratter-kroppkakor.aspx

    Kolla här..

  • irko 2 mars 2009

    Hej farmoringer!
    Tack snälla rara du, det var snabbt svarat! Jag letade själv på nätet först men hittade inget men jag vet att många här är så duktiga!
    Tacksam Inger/norrbacka:D

  • farmoringer 2 mars 2009

    Hoppas det går bra. Vet att vissa förskolor häruppe gör glutenfria paltar.Men jag har inga gluten där jag jobbar så jag har aldrig behövt göra det..

  • LaJefa 3 mars 2009

    Testa med kikärtsmjöl, det brukar jag använda till det mesta när jag ska byta ut mjölet. Hur det smakar i kroppkakor har jag ingen aning om, men tror att det skulle funka bra.

  • anmawa 3 mars 2009

    Mjölet i kroppkakorna används ju bara för att dem ska hålla ihop. Jag vet inte men det kanske går med potatismjöl???

  • irko 4 mars 2009

    Tack ska ni ha för alla bra tips! Ni är så snälla och vänliga alla! Kram Inger:D

  • 22 april 2009

    Palt fri från Gluten, Laktos,Mjölkprotein,Ärt & BönfrittVetestärkelse,Sojaprotein,Ägg.
    (receptet är från www.allergimat.com)

    Ingredienser (2 portioner)

    4 st råa potatisar
    2 st kokta potatisar
    1 dl vatten
    salt ca 1-1½ dl glutenfri mix, valfri efter allergi.
    Bovetemjöl ( så mycket att smeten får lagom konstistens)
    Fläsk

    Riv den råa potatisen. Riv eller mosa den kokta. Blanda rå och kokt potatis.
    Tillsätt salt och vatten. Rör ned mjölmix och bovetemjöl till en ganska fast smet.
    Gör 5 paltar, fyll med fläsket. Koka i lättsaltat vatten i ca 35-40 min.


    Detta är ett annat recept på kroppkakor, från Leif Mannerströms kokbok husmanskost, hämtat på tasteline.

    Ingredienser för 4 port.
    700 gram potatis(ar), helst King Edward
    1,5 dl potatismjöl
    3 st äggula(or)
    50 gram smör, brynt
    1 tsk salt

    Fyllning:
    400 gram rimmat sidfläsk, stekt
    1 st gul lök(ar), stor
    smör, brynt
    2 tsk kryddpeppar, mald
    Till servering
    rimmat sidfläsk, stekt
    rårörda lingon
    smör, brynt


    1. Skala och koka potatisen. Pressa den genom en potatispress ned i en bunke och låt svalna något. Rör i potatismjöl, äggulor, smör och salt. Blanda till en smidig deg.

    2. Skär fläsket till fyllningen i halvcentimeterstora bitar. Skala och skär löken i lika stora bitar. Hetta upp smöret och stek fläsk och lök gyllenbrunt. Blanda i kryddpeppar, ställ åt sidan så länge.

    3. Koka upp rikligt med lättsaltat vatten i en rymlig kastrull. Rullaut potatisdegen till en limpa och skär ca 2 cm tjocka skivor. Gör små fördjupningar i mitten och lägg i fyllning. Vik hop till bollar runt fyllningen och platta till något.

    4. Knaperstek fläsket till serveringen, lägg lite smör i pannan till en början så att det inte bränner vid. Låt rinna av på hushållspapper. Häll varmt.

    5. Koka kroppkakorna i omgångar, 5–6 minuter eller tills de flyter upp till ytan. Servera genast med fläsket, lingon och brynt smör.

  • popik 22 april 2009

    Majsmjöl kanske också kunde vara ett alternativ.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.