Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grahamsmjöl eller grahamsgryn?

  • Alexlyndra 17 februari 2010

    Hej! Jag tänkte testa att göra gröt av nånting från graham och tänkte fråga om grahamsMJÖLSgröt smakar likadant som grahamsGRYNSgröt? Konsistens och tillagning spelar ingen roll, tänkte bara koll om det spelar någon roll SMAKMÄSSIGT beroende på om man väljer mjölet eller grynen? :)

  • Gnurf 17 februari 2010

    Njae...det smakar inte likadant. Men det är ju bara att du testar...grahamsmjöl kan du ju baka med om du inte gillar gröten...:)

  • Alexlyndra 18 februari 2010

    Då vet jag, tack för hjälpen! :)

  • Gnurf 18 februari 2010

    Har du provat grahamsgrynsgröt ännu då!?? Som du frågade om förra gången...:)

  • Alexlyndra 18 februari 2010

    Nej jag har inte köpt något än, blir inte förrän nästa vecka då pengar trillar in. :)

  • idea_ 18 februari 2010

    Grahamsgrynsgröt har en mjuk, len smak och konsistens, som en smakrikare mannagrynsgröt. Grahamsmjölsgröt är lite mindre len, och vattnigare i smaken, men så innehåller den heller ingen mjölk. Man blir dock mättare på grahamsmjölsgröten, men av smaksjäl bör man välja något intressantare att servera till.

    Grötkluttar som blir över är alltid en trevlig grund att starta upp en bröddeg med. Om man nu är intresserad av sådant.

  • Alexlyndra 18 februari 2010

    Att gröten av mjöl inte innehåller mjölk var faktiskt bra att veta, tänkte inte på det innan, tack! :)

  • Gnurf 18 februari 2010

    Ja alltså...den innehåller inte mjölk dörför att den inte kokas med mjölk. Grahamsgryn innehåller inte heller mjölk...ända till dess att man tillsätter den själv. Nu ska vi inte krångla till det här alltför mycket...:D

    Jag måste då säga att du gör en redig marknadsundersökning inan du ens kommer till skott å kokar dig en grötkastrull...:p

    Skrivet av Alexlyndra den 18 feb 2010

    Att gröten av mjöl inte innehåller mjölk var faktiskt bra att veta, tänkte inte på det innan, tack! :)

  • Alexlyndra 19 februari 2010

    Jo jag förstod att man tillsätter mjölken själv, samma som med mannagrynsgröt. ;)

    Ja jag har lite knasiga idéer för mig. :P När jag ska testa något nytt vill jag gärna veta lite om det, speciellt när det finns olika varianter av det. Eftersom jag är en student så har jag inte så speciellt bra ekonomi och varenda köp påverkar ekonomin. :)

  • Gnurf 19 februari 2010

    Jodå, jag har oxå varit student i många år. Det bästa är att lära sig fixa maten från grunden, köpa lunch av ngt av Cateringfirmorna som brukar driva studentrestauranger blir i längden dyrt :( Men du verkar vara på rätt spår (Y)

    Å jag ser fram emot en fullständig rapport sedan kring hur du upplevde både din grahamsgrynsgröt OCH grahamsmjölsgröten :p

  • Alexlyndra 21 februari 2010

    Nu har jag testat grahamsmjölsgröt! Jag håller verkligen med om att den var ganska vattnig i smaken. Personligen var jag inte så förtjust i gröten utan äppelmos till, smakade nästan som när man var litet barn och lyckades få sand i munnen. Jag ska nog testa gröt på grahamsgryn nästa gång. :)

  • Gnurf 21 februari 2010

    Om man gör mjölgröt på vatten (finns ju flera olika sorter) så måste man tänka på att dra på med en del salt faktiskt...det gör mycket för att förbättra smaken...:)

  • Alexlyndra 21 februari 2010

    Jo jag vet, jag brukar alltid lyckas översalta lite grann, tyvärr var det ingen höjdare för mig. Men man måste ju pröva sig fram. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.