Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gröt som man kan förbererda och bara värma upp på morgonen?

  • Gottetrollet 7 november 2008

    Jag vet att jag har sett ett recept på gröt som man kunde koka mycket av och sen har stående i kylskåpet några dagar. Man plockade bara fram så mycket man ville äta och värmde det.
    Jag är höggravid och är superhungrig och lite illamående när jag vaknar plus att jag har en morgonpigg två-åring här hemma så jag behöver ha något som går snabbt att fixa till på morgonen.
    Havregrynsgröt kan jag av någon anledning inte äta när jag är gravid. Har fått avsmak av det tyvärr.
    Såg receptet jag tänker på i en tidning för ett tag sen men sparade inte det givetvis. Hoppas att någon här kan komma med något bra och gott förslag. Hade varit så skönt att slippa blanda ihop något på morgonen utan bara sätta sig och äta.

    Hälsningar från en gravid och hormontokig kvinna :D

  • anluk 7 november 2008

    Du kan ju annars bara göra vanlig risgrynsgröt, den håller i kylen ett par dagar och går alldeles utmärkt att värma i mikron.

  • zudette 7 november 2008

    Jag har bara hört talas om Pajalagröten men den sägs vara både god och bra och går att spara i kylen för att bara värma på... kan det vara den du tänker på???

    Hittade receptet här på MK!

    Pajalagröt

  • monac 7 november 2008

    eller köp färdig risgrynsgröt i sådanan där "korvar"(förpackade) i den här mest kristiska tiden:o:)
    gör det enkelt... den äter säkert 2 åringen av med(om det inte är välling där?)
    Pollentagröt kan du ju oxå prova...den funkar säker att bara värma. jätte god!
    lycka till och grattis till "en till "då får man väl säga.(L)

  • Gottetrollet 7 november 2008

    Hej och tack förr era svar. :)

    Jag är tyvärr inte så förtjust i risgrynsgröt. Annars hade ju det funkat bra. Pajalagröten och polentagröten ska jag spana in.
    Jag har usla frukostvanor så det hade varit bra om jag hade kunnat komma på något bra och nyttigt som jag kunde hålla fast i även efter barnet är fött. (Y)

  • gogo 7 november 2008

    Risgrynsgröt, grahamsgröt-bara att tillsätta lite vatten och värma. Pajalagröten vet jag att vi har testat på ett äldreboende och den fungerade bra att värma och var superb för magen.
    Lycka till (Y)

  • festmaten 7 november 2008

    Ett tips på gröt som barn brukar gilla är att blanda lite kakao i mannagrynsgröten. Chokladmanna!
    Jag har varit ute på grötjakt, här kommer några tips.
    Lycka till, jag minns ännu hur det kunde kännas på morgonen ( och flera gånger annars på dagen också:'()
    Men du har ju något stort att se fram emot(L)
    MÜSLIGRÖT MED FRUKT
    Davosgröt
    Hälsogröt

  • Limparion 7 november 2008

    Polentagröt rekommenderar jag också. Jag har värmt upp polentagröt dagen efter, och det går bra bara man har lock på den medan den kallnar, och rör om den innan man ställer den i kylen. Den håller väl högst nån vecka i kylen. Ser ut och känns som mannagryn, smakar ostbågar om man saltar för mycket... På polentaförpackningen står recept för hur man kokar gröten på mjölk, men jag vet att man kan koka den på vatten också.

    Synd att du har avsmak för havregrynsgröt, jag vet att när farsan var ung storkokade han havregrynsgröt på morgonen, så åt han en portion till frukost, värmde på en portion till lunch och stekte upp gröten till middag...

  • dystraior 7 november 2008

    Molinogröt är jättebra, på mitt förra arbetsplats så gjorde vi det till en brukare och den klarar sig länge i kylen och går snabbt att värma på, den är lite krånglig, men söt och bra för magen :) Om du söker tror jag det finns recept inlagda här på den :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.