Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hållbarhet på citron

  • Chillfors 2 oktober 2009

    Jag undrar om det är någon som vet hur länge en citron håller sig i kylskåp?
    kan man se på den om den är dålig eller får man skära upp den och se?
    och hur ser man då om den inte är bra, är den torr och så eller?

  • Lisa35 2 oktober 2009

    Jag brukar köpa citroner och mer ha som dekoration på ett fint fat i köket och man ser definitivt på dem om de börjar bli gamla, de blir skrynkligare och mindre. Men så länge de inte blir sådana så går det alldeles utmärkt att använda dem, det gör jag (Y)

  • boz1965 2 oktober 2009

    Skrivet av tovestillfjord den 2 okt 2009

    Jag undrar om det är någon som vet hur länge en citron håller sig i kylskåp?
    kan man se på den om den är dålig eller får man skära upp den och se?
    och hur ser man då om den inte är bra, är den torr och så eller?


    Mogen frukt mår bäst av att förvaras svalt och mörkt, inte kallt. Bättre då att ha dina citroner i skafferiet istället. Du ser (nästan) aldrig frukt ligga i kylen i din butik ju. Och köp inte hem fler citroner än du gör av med på 8-10 dagar så blir det inte fel.

  • Chillfors 2 oktober 2009

    jo, det är ju sant! tack för era tips.

    men vad kan hända med en citron om den är gammal?
    eller ja, kan det vara farligt att äta den menar jag?

  • Lisa35 2 oktober 2009

    :) Du kan vara lugn, du ser garanterat att en citron blir gammal och då kommer man inte på tanken att äta den, det lovar jag. Du får köpa hem några citroner och lägga dem och invänta och se hur länge de ser fina ut, när de börjar skrumpna ihop kommer du med all säkerhet se detta..........och inte vilja äta dem. Innan dess är det bara att äta på (Y)

  • Chillfors 2 oktober 2009

    okej, tack så mycket! :)

  • boz1965 2 oktober 2009

    Skrivet av tovestillfjord den 2 okt 2009

    jo, det är ju sant! tack för era tips.

    men vad kan hända med en citron om den är gammal?
    eller ja, kan det vara farligt att äta den menar jag?


    När en citrusfrukt blir för gammal (gäller f.ö. de flesta frukter) blir den torr och skrumpen, möglet kommer först lite senare, DÅ är den inte längre hälsosam att äta, men torr och skrumpen frukt är inte farlig, den smakar bara inte gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.