Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjord Kött&Grillkrydda

  • mariaengstrom 28 maj 2009

    Eftersom Knorrs Kött&Grillkrydda innehåller massa glutamat så skulle jag vilja ha ett recept på en grillkrydda som är likagod fast utan alla onyttigheter. Tips någon?

  • myamone 28 maj 2009

    Blanda själv 1 dl salt, ev 1/2 dl socker 1dl lökpulver 1dl paprika 1/2 dl vitpeppar blanda i en stor burk, smaka av , Man kan även tillsätta andra kryddor efter tycke och smak

  • mariaengstrom 29 maj 2009

    Tack, ska testa detta =)

  • poffa 29 maj 2009

    Blanda:
    Chilipulver.
    Spiskummin.
    Rökt eller vanligt paprikapulver.
    Vitpeppar.
    Salt.
    Timjan.
    Oregano.
    Liiite muskovadosocker.
    En smula pulver av ingefära.
    Vitlökspulver. (Enligt mig smakar det apa, men många gillar det).

    Det går också fint att blanda några droppar rökarom på flaska med saltet.

    Kör allt i mixern!


    Men kolla att dessa ingredienser inte innehåller oönskade saker?!

    Lycka till!

  • The_mama97mia 29 maj 2009

    annat tips för torr grillkrydda är att söka på RUB, finns olika förslag där.

  • poffa 29 maj 2009

    Skrivet av mama97mia den 29 maj 2009

    annat tips för torr grillkrydda är att söka på RUB, finns olika förslag där.


    Jag antar att du åsyftar: Dry-rub?

    Eller? :)

  • mariaengstrom 29 maj 2009

    Har aldrig grillat med rub men har velat testa. Får se om jag hittar någon fin köttbit först!

  • gimmiahug 29 maj 2009

    Vad roligt med recept på kryddblandningar! Jag håller själv på och experimenterar av samma glutamat-anledning och har kommit fram till att det är helt suveränt att tillsätta ekologiskt buljongpulver i dessa blandningar. Då får man den där extra smakhöjaren jag annars kan tycka saknas när man gjort sin egen kryddblandning.

  • mariaengstrom 29 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 29 maj 2009

    Vad roligt med recept på kryddblandningar! Jag håller själv på och experimenterar av samma glutamat-anledning och har kommit fram till att det är helt suveränt att tillsätta ekologiskt buljongpulver i dessa blandningar. Då får man den där extra smakhöjaren jag annars kan tycka saknas när man gjort sin egen kryddblandning.


    Oh det måste jag prova! Glutamat = skit!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.