Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hergårdslåda?

  • ivetofta 5 november 2008

    Jag letar efter ett recept på en rätt i ugn som min man åt "innan" jag dök upp i bilden. Det är en allt-i-ett rätt med skivad potatis och köttfärs (tror jag) som skall tillagas i ugn. Nån som känner till den? Herrgårdslåda med två r så klart! :o

  • zudette 5 november 2008

    Jag kom att tänka på sjömansbiff. Vill minnas att det var köttfärs i den vi fick i skolan! Så sök på Sjömnasbiff här på MK. Det finns varianter här av den med köttfärs. Det kanske är något sådant du söker!

  • Svesse60 5 november 2008

    Hej Ivetofta, kan det vara detta recept du söker?

    Herrmans låda
    6 hg köttfärs
    2 msk smör
    2 brk krossade tomater
    2 lökar
    2 vitlöksklyftor
    2 msk vetemöl
    3 msk tomatpuré
    3 dl vitt eller rött vin
    2 tsk salt
    1 tsk svartpeppar
    2 krm muskotnöt
    4 dl riven ost
    1dl mjölk
    2½ dl grädde 40%
    16 medelstora potatisar

    Stek köttfärs, hackad lök och pressade vitlöksklyftor. Blanda i resten utom grädden och potatisen.
    Varva potatis och köttfärssås i en långpanna, potatis överst. Strö den rivna osten över och häll grädden över. Grädda i 225 gr i 30-40 min eller tills potatisen blivit mjuk. Grädda under mitten i ugnen.

    Kommer att lägga in detta recept nu med en gång bland mina recept.
    Lycka till!
    Eva

  • sajoh69 5 november 2008

    Vet inte om det här är samma som evaste skriver om. Gott är det i alla fall!

    Köttfärs och potatisgratäng

  • popik 5 november 2008

    Skrivet av evaste den 5 nov 2008

    Hej Ivetofta, kan det vara detta recept du söker?

    Herrmans låda
    6 hg köttfärs
    2 msk smör
    2 brk krossade tomater
    2 lökar
    2 vitlöksklyftor
    2 msk vetemöl
    3 msk tomatpuré
    3 dl vitt eller rött vin
    2 tsk salt
    1 tsk svartpeppar
    2 krm muskotnöt
    4 dl riven ost
    1dl mjölk
    2½ dl grädde 40%
    16 medelstora potatisar

    Stek köttfärs, hackad lök och pressade vitlöksklyftor. Blanda i resten utom grädden och potatisen.
    Varva potatis och köttfärssås i en långpanna, potatis överst. Strö den rivna osten över och häll grädden över. Grädda i 225 gr i 30-40 min eller tills potatisen blivit mjuk. Grädda under mitten i ugnen.

    Kommer att lägga in detta recept nu med en gång bland mina recept.
    Lycka till!
    Eva


    Hej, det låter som en direkt kopia på mitt recept på CH:s gratäng som jag lagt in på min sida.

    [recept][42037/recept]

  • popik 5 november 2008

    Ch:s gratäng

  • Svesse60 5 november 2008

    Skrivet av popik den 5 nov 2008

    Skrivet av evaste den 5 nov 2008

    Hej Ivetofta, kan det vara detta recept du söker?

    Herrmans låda
    6 hg köttfärs
    2 msk smör
    2 brk krossade tomater
    2 lökar
    2 vitlöksklyftor
    2 msk vetemöl
    3 msk tomatpuré
    3 dl vitt eller rött vin
    2 tsk salt
    1 tsk svartpeppar
    2 krm muskotnöt
    4 dl riven ost
    1dl mjölk
    2½ dl grädde 40%
    16 medelstora potatisar

    Stek köttfärs, hackad lök och pressade vitlöksklyftor. Blanda i resten utom grädden och potatisen.
    Varva potatis och köttfärssås i en långpanna, potatis överst. Strö den rivna osten över och häll grädden över. Grädda i 225 gr i 30-40 min eller tills potatisen blivit mjuk. Grädda under mitten i ugnen.

    Kommer att lägga in detta recept nu med en gång bland mina recept.
    Lycka till!
    Eva


    Hej, det låter som en direkt kopia på mitt recept på CH:s gratäng som jag lagt in på min sida.

    [recept][42037/recept]


    Ja Popik, det var ganska likt ditt recept faktiskt, förrutom att jag har vitlök och muskotnöt i mitt recept och du har lagerblad.
    Detta recept har svärmor bjudit ett par gånger på när vi varit och hälsat på och det är jättegott.

  • ivetofta 6 november 2008

    :D Tack ska ni ha. Min man säger att det låter rätt så det blir till att testa i helgen

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.