Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp, Müsli

  • marielotta 9 augusti 2009

    Har gjort müsli som jag brände i ugnen...slängt givetvis:'(
    men iallafall, varför ska det in i ugnen? Kan man inte bara blanda ihop de olika ingredienserna?

  • sikaal 9 augusti 2009

    Hej!
    Det beror väl på om du vill ha det rostat.
    När jag gör själv brukar jag inte rosta, men jag är lat, :D köper färdig fruktmysli och blandar i spelt/dinkelflingor. Det gör det hela mycket mer mättande (Y)
    Lycka till nästa gång(L)

  • marwis 9 augusti 2009

    Det blir mycket godare om man rostar müslin tycker jag! Men visst har det varit på håret en och annan gång, att det blivit bränt!:'( Jag brukar ställa tiden på 10 min först och sen efter att ha rört runt ta 5minuter i taget.:D

  • vickanjohansson 9 augusti 2009

    Har aldrig provat rosta musli men själv brukar jag bara blanda i nått gott som krossade linfrön havregryn russin mm finns mycket gott som man kan blanda i ordning :D Det är bara att prova sig fram

  • AnneNi 9 augusti 2009

    Det blir en särkild smak när man rostar muslin så det är väl egentligen bara en smaksak om man ska rosta den eller inte. Det går alldeles utmärkt att bara blanda olika sorters gryn och flingor med torkade bär, frukt, frön osv. Allt är helt upp till vad man tycker om och är sugen på. Lycka till!

  • marielotta 9 augusti 2009

    tack för svaren, då beror det på smak och om jag har en lat eller aktiv dag(H)

  • The_mama97mia 9 augusti 2009

    ursäkta jag fattar inte, är det så att ni rostar hela blandningen tillsammans då eller rostar man bara gryn o flingor? Har aldrig gjort själv, o äter inte mkt musli heller. Bara nyfiken?

  • UllaLindlof 9 augusti 2009

    Jag tycker att det blir krispigare om man rostar.
    Det är bara att att ställa klockan :D
    Testa gärna mitt recept, enkelt och gott.
    Fixade inte att lägga in receptet här, :'( men det finns i min kokbok.

  • UllaLindlof 9 augusti 2009

    Rättare sagt receptet finns i mina recept.

  • frucaos 9 augusti 2009

    Jag rostar gryn och flingor, ev nötter och kokos. När det är rostat och har svalnat tillsätter jag russin och ev. annan frukt.
    Jag rostar på rätt låg temp - ca 140 grader, i 45 min, rör om var 15 minut. Har aldrig lyckats bränna den då!
    Även jag tycker att den blir krispigare och godare när man rostar.

  • maithab 9 augusti 2009

    Jag gjorde också den latare varianten tidigare och blandade bara ihop olika gryn, fröer, nötter och torkad frukt, men upptäckte sen hur gott det är när man rostar det först. Det blir en annan smak (godare) och så blir det sprödare, och vill man så kan man ju lägga till lite sötma.
    Jag skulle vilja jämföra det med när man värmer resp. inte värmer tacoskal. Det blir helt enkelt godare med det spröda och rostade.
    Prova!

    Här är ett du kan prova. Jag drog dock ner på sötman från detta recept, men annars en bra bas som man sedan kan lägga till vad man vill i fröer, nötter och torkad frukt.
    Müsli

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.