Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Höna

  • asasto 22 april 2013

    Köpte ett par djupfrysta hönor idag i matbutiken.

    Någon som har ett riktigt bra recept?

    Enligt infon jag hittar ska man koka höna i 2-3timmar, stämmer det?

  • svengelsk 22 april 2013

    Jag kokade höna en gång och hade inte kläm på hur lång tid det tar. Den blev mycket seg. Det är också den enda gång jag plockat och tagit ur en fågel. Det var ungefär 40 år sedan och jag har som sagt inte gjort om försöket trots att hönan bara kostade 25 pence.
    När jag kollade på nätet nu varierade tiden mellan 1 1/2 och 3 timmar beroende på hönans ålder. Kokt höna med currysås och ris var en av mina favoriträtter som barn. Det är möjligt att min mamma använde tryckkokare.

  • MatAnders 22 april 2013

    Det tar runt 2-3 timmar men det är det värt smaken blir mycket mer intensiv än att koka kyckling.
    Koka den med lök,salt och vitpeppar korn och någon morot så rensar du av den i tuggvänliga bitar och gör en currygräddsås av kok spadet och blandar ner köttet.
    /Anders

  • Anderstam 22 april 2013

    Jag brukar koka i ca 2 timmar.
    Ihop med gul lök, vit och svartpepparkorn, morot, lagerblad, krossade enbär och vitlöksklyftor.
    Kokspadet som blir används efter avsilning till såser, soppor mm och bra att frysa.
    Även hönan får en underbar smak.

  • asasto 24 april 2013

    Tack nu vet jag hur jag gör får bli höna i helgen. Vet jag tyckte höna var väldigt gott när jag var liten men det är ju sällan man hittar höna i matbutikerna numera. Har dock hittat en matbutik som verkar få tag på allt det var där jag hittade höna när ja frågade om ankägg så sa de att de inte hade men att de gärna tar hem till mig bara jag säger till (de hör inte till nån stor kedja så kanske man blir lite mer flexibel då man inte måste följa nån stor kedjas policy)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.